Aanschaf nieuwe NS Intercity’s

‎Wij van treinennieuws hebben weer leuk nieuws over de NS, namelijk onze Nederlandse Spoorwegen hebben met een Europese aanbesteding, treinfabrikant Alstom aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder voor de levering van ca. 80 nieuwe intercity’s.
Vier gerenommeerde treinfabrikanten Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler deden een goede aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer Fase). Alstom scoorde het beste op de geldende criteria, waaronder de betrouwbaarheid, investeringskosten, onderhoud van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel, support na aflevering en de toelating van de trein.
De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, zijnde niet de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Hierna start NS de onderhandelingen met Alstom om tot finalisering van het uiteindelijke contract voor de nieuwe Intercity’s te komen. Nadat dit contract deze zomer is getekend start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Vervolgens gaat een uitgebreide fase in van productie, testen/toelating en beproeven. De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden. De door NS geselecteerde intercity is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen.
Het gaat bij de aanbesteding om snelle (max. 200 km/u) en betrouwbare enkeldeks Intercity’s, die zowel geschikt zijn voor het conventionele spoor (Hoofdrailnet) als de hogesnelheidslijn (HSL). In totaal gaat het in de basisorder om 25.000 zitplaatsen met de optie om in de toekomst meer treinen te bestellen. Met onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-)stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte is de trein voorzien van alle gemakken voor onderweg.
De aanschaf van de nieuwe Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen extra nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 (58 stuks). Vanaf dienstregeling 2018 volgen meer Sprinters (118 stuks). Ook worden 81 (Virm)-dubbeldekkers volledig gemoderniseerd de komende jaren. Zijn er dan zitplaatsen genoeg? In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.

1 Comment

  1. Zolang ns in staat is op tijd te reizen en de treintickets hierdoor niet verhoogd worden, vind ik het prima.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.