Ja u leest het goed, ruim 900 kilometer in drie uur, en zonder vliegtuig. Ruim 3.300 kilometer spoor, topsnelheden tot en met 350 kilometer per uur en zonder vliegtuig in drie uren een afstand afleggen van een dikke 900 kilometer. China heeft het voor elkaar. Met het meeste spoor en de nieuwste techniek is het de nummer één van de wereld. Dat wil zeggen, als het gaat om hogesnelheidstreinen. Zo heeft het Chinese Ministerie van Spoorwegen bekendgemaakt. De opmars van de Chinese hogesnelheidstrein is op zijn minst indrukwekkend te noemen. In 1990 was er alleen nog maar het plan om de eerste snelle trein te laten rijden tussen Beijing en Shanghai, in 1994 ging de snelste trein in China 160 kilometer per uur, in 1998 werd de topsnelheid opgeschroefd naar 200 kilometer per uur en nu heeft het land zelfs meer hogesnelheidsrails dan Japan, dat toch jarenlang bekendstond om zijn supersnelle kogeltrein. Ondanks deze opmars is China voorlopig nog niet klaar met de hogesnelheidstrein. Om de grote steden beter bereikbaar te maken, wordt er nog meer spoor aangelegd en wordt reeds bestaand spoor aangepast voor de supersnelle CRH. Ook aan het 1.318 kilometer lange traject tussen Beijing en Shanghai wordt nog gewerkt. De huidige trein tussen deze megasteden doet er nog tien uur over. Als de hogesnelheidstrein daar over een paar jaar ook rijdt, zal dat niet veel meer dan vier uur zijn. Dat is toch net wat anders dan die mooie gele poldertreintjes die bij 140 kilometer per uur echt wel ophouden. Bron: China.blog – Ate Hoekstra