1972, nu dus 50 jaar geleden, was een jaar van verandering in het modelspoor. Iedereen die Mini Club op de Spielwarenmesse in Nürnberg zag, geloofde niet direct in deze zeer kleine schaal, dat Z heette. Märklin toonde in de eerste plaats dat technisch mogelijk was. De eis was echter niet “kan het kleiner” want met Spoor H0 op schaal 1:87 had Märklin een buitengewoon succes. Deze spoorbreedte was de basis voor de modelbaan en legde in 1935, met de eerste modellen, een triomf tocht over de hele wereld af.
De nieuwe spoorbreedte zou in elk kleiner geworden, dat was zeker, maar compactheid overtreft alles. Heel wat bezoekers waren toen ze op de stand van Märklin op de speelgoedbeurs van Nürnberg 1972. In Göppingen kwam Märklin met de volgende mededelingen: “Een modelbaan op de kleine schaal van 1:220.
De diesellocomotief lage serie 216 was bijvoorbeeld 72 mm lang maar toch had de loc alles wat ook op andere te vinden was. De treinen waren fijner, de opbouw wat fraaier en de motoren leverden grote treksterkte. Märklin begon met vier locomotieven, 21 wagens en een heel scala aan scenery. Het volgende jaar kwam er al een railbus. De railbus met bijwagen was slechts 124 mm lang en de onderbouw bestond uit persgietzink met rode spaakwielen. De droom van alle spoorwegfans stond in 1974 op de rails van de toen nog Mini-Club: de serie 103. Een sneltrein loc, wat een vaak gebruikt motief in de reclame als het “gezicht” van de moderne spoorwegen.
In 1977 had de Mini-Club een prominente plaats in het Guinness Book of Records. Een model uit de 03 serie, voorbereid voor zes sneltreinrijtuigen, reed in 1.219 uur, zonder smeren, zonder borstels te vervangen en zonder pauze een afstand van 720 kilometer. Dat kwam overeen met het traject Stuttgart Hamburg. Een record dat nog steeds hoog staat. Een andere mijlpaal was in 1979: de ambitie van Märklin was het uitbrengen van de Zwitserse “krokodil” op deze mooie schaal. Het model, de legendarische loc van de Gotthard in de uitvoering Be 6/8 II in het groen. Tegelijk was het loc-icon het eerste model van een Zwitserse loc op spoorbreedte Z.
Märklin wilde eerst ook Spoor N uitbrengen maar ze hadden vermoedelijk een vooruit ziende blik. In het moeilijkste jaar van de modelspoorwereld, toen er enkele merken failliet gingen of samengevoegd werden, kwam het spoorschalen via TRIX ook bij Märklin, dus kreeg Märklin ook spoor N in handen.
Pas in de jaren 80 werden de fans van Spoor Z enthousiast. Hoeveel geld het spoor Z kostte werd duidelijk in de hoofdcatalogus van 1986.
Geslaagd was het Jubileummodel in 1992 voor het 20-jarig jubileum van de Mini-Club nu dus MärklinZ. Er werd onderhandeld over een speciaal model. Technisch gezien was het altijd goed. Met verfijnde modellen kon Märklin ook in het volgende decennium altijd meer opzien binnen halen. In 1999 voor het eerst keer een loc van Märklin Z, de met een vijfpolige motor in het programma. MärklinZ bracht de ICE 3 op het kleinste spoor in deze sublieme uitvoering. Zo ging het succes verder met de tot heden het Spoor Z met o.s. de “Vliegende Hamburgers” en de treinset “Lufthansa Airport Express” binnenverlichting met LED’s wordt gespecificeerd. Beide vonden in 2015 plaatsvinden. Het 90-jarig jubileum van de “Rheingold” wordt in 2018 gevierd met twee aparte sets, die voorafgaand aan Tijdperk II (met een serie 18.4 voor) voor Tijdperk V met een serie 103.1 als treinloc wordt de eerste keer met de nieuwe klokankermotor geleverd.
50 Jaar Mini Club, nu Märklin Z, een halve eeuw ultieme tijd- en modelbaangeschiedenis. Echter is er nu een nog kleiner schaal op de markt, nog lang geen kwaliteit van Marklin Z, maar kleintjes kunnen groot worden. TGauge is nu de kleinste modelspoortrein 1:450 en ook de artikelen in het Märklin Magazine mogen er zijn. Een aanrader is de geschiedenis van deze kleine grote is het boek “Alles über die Spur Z”.
Foto’s en tekst: Márklin , TGauge en Treinennieuws.nl
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.
Spoor Z is nieuw voor mij.
Heel interessant om me verder in te verdiepen !