De Zwitserse Stadler Rail Group is producent van de GTW (Gelenktriebwagen). Het prototype van de eerste GTW met dieselelektrische aandrijving werd in 1995 ontwikkeld. Sindsdien is de GTW voortdurend technisch verbeterd. De
Foto: Veolia
treinen zijn vrijwel volledig van aluminium, daardoor veel lichter en zuiniger met energie en dus beter voor het milieu. Bovendien zijn de treinen stil, comfortabel en zien ze er modern uit.
Inmiddels heeft Stadler Rail Group ruim 400 GTW’’s in productie genomen, waarvan Veolia donderdag 6 maart de 400e GTW officieel in ontvangst mocht nemen is officieel het laatste nieuwe treinstel op de Maaslijn in gebruik. Dit treinstel is voorzien van het portret van een bekende Zwitserse legende: Wilhelm Tell. Sinds Veolia Transport Limburg in november 2007 de eerste nieuwe treinen in ontvangst nam, is het aantal treinen op de Maaslijn voortdurend uitgebreid. Dinsdag 4 maart 2008 arriveerde in Venlo het 16e en tevens laatste treinstel. Dit betekent dat vanaf nu enkel nog nieuwe treinen op de Maaslijn rijden.
Meer ritten op de Maaslijn
Door de komst van de nieuwe treinen kan Veolia meer ritten op de Maaslijn bieden dan voorheen. Behalve de treinen tussen Nijmegen en Roermond die elk half uur rijden, rijden in de spits extra treinen tussen Venray en Nijmegen. Dit is mogelijk omdat de treinen vrijwel geen storingen vertonen, waardoor de punctualiteit sterk verbeterd is.
Portretten op de Maaslijn
De onthulling van het portret van Wilhelm Tell is de 4e op rij. Al eerder werden 3 treinen vernoemd naar een bekende persoonlijkheid, te weten naar Mat Vestjens, Connie Palmen en Pater Karel. De overige 12 treinstellen worden de komende maanden eveneens voorzien van een portret van een bekende persoonlijkheid.