Station Haarlem, het vierde station van Nederland, bestaat 30 augustus honderd jaar. In 1906 werd er begonnen aan de bouw van het monumentale pand aan de Oude Lijn. In 1908 werd de bouw afgerond. De NS stond vandaag even stil bij het jubileum. Voor deze gelegenheid reden op het project Haarlem-Zandvoort bijzondere historische treinen. Bent u toevallig naar het jubileum rond station Haarlem geweest dan heeft u even kunnen genieten hoe het ongeveer 100 jaar geleden ging. De ruim tachtig jaar oude Blokkendoos, ook wel Jaap genoemd, is de oudste nog rijdende elektrische trein van de NS en reed vele malen naar Zandvoort op en neer. Op de perrons werd de sfeer van vroeger teruggebracht door mensen in kleding en uniformen van weleer. Maar ook de stoomlocomotieven van de “Stoom Stichting Nederland” reden ieder uur van Haarlem naar Zandvoort en terug. Dit was de gehele dag te bewonderen nadat de President-Directeur van de NS, de heer A. Veenman en de burgemeester van Haarlem, de heer Schneiders om 10 uur het startsein hadden gegeven voor de ballonwedstrijd . Op het speciale opstelterrein van de NS bevonden zich onder an-deren de allernieuwste Virm 4 dubbeldekker en de nieuwste locomotief Traxx, die al vele testritten heeft gereden onder het Groenhart van Nederland. Wij ontdekten wel een heel speciaal hoekje in de bestuurders cabinevan deze loc, wat in geen enkele trein van de NS meer te vinden is namelijk: een asbak. Hier in de cabine mag dus nog gerookt worden. Foto’s: treinennieuws.nl