De Beijing S1 maglev is derde maglev de in China

Beijing is derde in reeks die een magneettrein lijn hebben geopend. In Amsterdam gaat na ruim 15 jaar en veel later opgeleverd dan gepland in de zomer van 2018 de Noordzuid metrolijn dan eindelijk rijden. In de metropoolregio MRDH Rotterdam-Den Haag heeft de ombouw van de Hoekse lijn van trein naar metro wederom vertraging opgelopen.  Anders is het in Beijing waar de Beijing Mass Transit Railway Operation Co. Ltd de lijn S1 Mentougou line per 30 december 2017 operationeel is. De bouw is in oktober 2013 begonnen.  Deze lijn loopt van Shichang station naar Jin’ anqiao station. De huidige lijn heeft 7 stations en is ongeveer 8 km lang. In 2019 komt er een verlenging naar Pinggouyuan Station waar de S1 en L1 met elkaar zullen worden verbonden. De lijn zal dan 10 km lang zijn.  Het bijzondere van deze metrolijn is dat de treinen autonoom en volgens magnetische levitatie rijden. Dat betekend dat de treinen vol automatisch rijden.
Rijden is niet het juiste woord want de metrovoertuigen gebouwd en ontworpen door de chinezen zelf door CRRC zijn lage snelheid magneettreinen en hebben geen wielen.  Een conventionele elektrische trein heeft een ronddraaiende elektromotor die in het draaistel van een voertuig verwerkt is. Bij de magneettrein is de elektro motor in de baan verwerkt. Ondanks dat het principe van aantrekken en afstoten in een magnetisch veld hetzelfde is, zijn de toepassing en prestaties van een magneettrein beter dan de conventionele elektrische trein.  Een magneettrein is veiliger omdat het niet kan ontsporen en is voor de omgeving stiller. Het piept niet in de bochten en veroorzaakt geen trillingen. Voor de omgeving fijn, maar de rit in het voertuig zelf is ook comfortabeler. Ook is er veel minder onderhoud aan de baan en voertuigen nodig.  Hierdoor zijn operationele kosten lager en de betrouwbaarheid in de dienstregeling gaat ermee omhoog. Deze betrouwbaarheid gaat nog verder omhoog omdat weersinvloeden geen invloed hebben op de operatie. Met magneettreinen zijn steilere hellingen mogelijk terwijl het energieverbruik over de gehele rit gelijk blijft met conventionele metro’s. De voertuigen zijn dus autonome lagesnelheids maglevs met een capaciteit van 1000 passagiers die verdeelt worden over 6 eenheden per voertuig. De dienstsnelheid is 100 km per uur.
De Beijing S1 maglev is derde maglev de in China.
In Changsha is er een metrolijn op basis van maglev die de Changsha Huanghua International Airport verbind met de Highspeed South Railway station. De lijn is 18 kilometer lang. Doet 5 stations aan en de topsnelheid is 100 km/uur.  In Shanghai is de bekendste magneettrein en de snelste commerciële trein ter wereld. Deze maglev op basis van de Duitse Transrapid leviteren tussen Pudong International Airport en Longyang Road station. De lijn is 30 km lang. De rit duurt ongeveer 7 minuten en de topsnelheid is 430 km/uur die de SMT Transrapid in 3 minuten heeft bereikt.  Niet alleen China is voortvarend met magneettreinen. Ook in Zuidkorea en Japan zijn er Maglevs. In 2027 gaat de magneettrein in Japan van testface naar operationele fase. De JRmaglev zal met 500 km/uur Tokyo en Nagoya met elkaar verbinden.  Foto’s: CRRC Changchun? Metro Report

Dit is de S1 maglev

Wouter van Gessel.

%d bloggers op de volgende wijze: