
In deze tijd weer eens een Europees succes! De Portugese staatsspoorweg Comboios de Portugal (CP) en Stadler hebben vandaag een contract getekend voor de levering van 22 treinen om de regionale treinvloot van CP te vernieuwen. Het contract omvat de fabricage en levering van tien elektrische treinstellen (EMU) en twaalf bimodale meervoudige eenheden (BMU) van het FLIRT-type. De totale waarde van de order bedraagt 158 miljoen euro en omvat de levering van de voertuigen, onderhoudsdiensten voor minimaal vier jaar en opleidingen.
Stadler bouwt voor het eerst de FLIRT voor passagiersvervoer op de Iberische spoorbreedte van 1668 millimeter. De twaalf bimodale FLIRT’s (BMU) hebben een extra carrosserie als aandrijfmodule die het dieselelektrische tractiesysteem bevat. Hierdoor is rijden ook mogelijk op niet-geëlektrificeerde routes. De modulaire structuur vereenvoudigt de toekomstige aanpassing van een bimodale naar een puur elektrische aandrijving of het vervangen van de dieselgeneratoren door batterijen, afhankelijk van de behoeften van de spoorwegexploitant. Bovendien is 95 procent van de gebruikte materialen herbruikbaar.
“We zijn trots dat onze FLIRT’s werden geselecteerd voor de vernieuwing van de regionale treinvloot. Ik ben ervan overtuigd dat Portugese passagiers het innovatieve en moderne FLIRT zullen waarderen – zoals miljoenen mensen in Zwitserland, Duitsland en Nederland al doen. De Portugese markt is van groot belang voor Stadler. We kijken ernaar uit om te helpen bij de modernisering van de Portugese spoorwegindustrie”, zegt Ansgar Brockmeyer, verkoopmanager van Stadler.
De voertuigen
De 22 FLIRT zijn 63,2 (EMU) of 74,4 (BMU) meter lang. Ze bestaan uit drie aluminium carrosserieën en bieden plaats aan 375 passagiers, waarvan 214 op stoelen. Afhankelijk van de gebruikte stroombron kunnen de meerdere units een topsnelheid halen van 160 of 140 kilometer per uur. Stadler heeft bijzondere aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de voertuigen om alle passagiers, ook degenen met beperkte mobiliteit, onbelemmerd toegang te geven tot platforms van verschillende hoogtes. De treinen hebben ook gebieden gereserveerd voor rolstoelen, fietsen en kinderwagens. Automaten kunnen aan boord worden geïnstalleerd om het comfort van de passagiers te vergroten. De FLIRT’s hebben ook een WLAN-netwerk en natuurlijk een innovatief passagiersinformatiesysteem dat de reiservaring in de nieuwe FLIRT afrondt.
FLIRT
De FLIRT is de bestseller van het Zwitserse Stadler en is immens populair bij klanten over de hele wereld. Tot op heden heeft Stadler meer dan 1900 FLIRT’s verkocht in 21 landen. Er zijn momenteel nog drie bimodale FLIRT-bestellingen in de maak in Europa, waarvan twee in Groot-Brittannië – Greater Anglia en Keolis Wales & Borders – en één in Italië in de Valle d’Aosta. Bimodale FLIRT, de FLIRT H2 en de FLIRT Akku positioneren Stadler als een toonaangevende fabrikant van milieuvriendelijke treinen met alternatieve aandrijvingen.
Bron & Foto’s: Stadler
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.