14 nieuwe Stadler treinen voor RBS

Als je in Nederland naar de treinen van Stadler kijkt denk je al gauw dat zij daar in Zwitserland alleen maar FLIRT treinen bouwen. Niets is minder waar. RBS, de honderd jarige, regio Bahn in Bern Zwitserland wist dat, maar wilde een eigen model hebben.
De nieuwe treinen die zij bij Stadler bestelde, zijn speciaal afgestemd op de behoeften van RBS en door de passagiers mede ontworpen. Voor de aanbesteding van de RBS, had zij bij de passagiers details en ideeën verzameld. De 14 nieuwe treinen die de RBS op de lijn S7 bestelde zullen aan het einde van 2018 tussen Worb en Bern in dienst komen. Stadler uit Bussnang heeft gezegevierd in een openbare aanbesteding voor de andere fabrikanten. Of dit door het grote succes van de FLIRT komt weten wij niet. Tussen Worb en Bern maken gemiddeld 24.000 passagiers gebruik van dit traject, het is daarmee een van de drukste lijnen van de gehele S-Bahn Bern.
RBS 3Meer dan veertig jaar rijden hier de zogenaamde “Mandarinli”, EMUs dateren uit de jaren 1970, die nu zal worden vervangen. Aan het einde van 2018 zal de eerste van 14 vierdelige lage vloer treinstellen in actie komen. Verwacht wordt dat vanaf 2020 alle nieuwe treinen die op de S7 zal worden in het gebruik zijn en hebben de oude treinen dan vervangen.
Volledig voorzien van airconditioning
De treinen zullen volledig voorzien van airconditioning in de gehele trein die een lengte heeft van 60 meter. Nieuw en voor de hand liggend is dat een trein van vier wagens er met twee deuren. Dankzij de nieuwe acht deuren per trein kunnen de passagiers sneller in- en uitstappen. De reizigers naar verwachting tot 104 zitplaatsen en 360 staanplaatsen beschikbaar. De 1·25 kV DC-Meterspoor EMUs met een maximum snelheid van 100 km per uur, hebben vier wagens met een totale lengte van 60 meter.

De RBS heeft in het begin van de aanschaf van nieuwe voertuigen betrokken zijn passagiers. In een zogenaamd “crowdsourcing” konden ze in de herfst van 2014 hun ideeën en behoeften uiten. De RBS heeft zo waardevolle input gekregen. Die in nauwe samenwerking met Stadler is meegenpmen in de daaropvolgende conceptfase.
RBS 2Fabian Schmid, directeur van RBS: “Onze treinen zijn ons visitekaartje. Ze moeten zorgvuldig worden afgestemd op de behoeften van onze passagiers, de exploitatie en de infrastructuur. Met Stadler hebben we een betrouwbare partner gevonden.”
Peter Spuhler, eigenaar en CEO van Stadler Rail Group: “We zijn zeer verheugd om voor de RBS te mogen ontwikkelen en te produceren van 14 op maat gemaakte treinen. Ook zijn we blij dat het advies van de passagiers vanaf het begin betrokken was bij het ontwikkelingsproces en we kunnen nu een beslissende bijdrage leveren aan hun comfort.

Bezoek www.hundertjahre.ch de jubileum website en  leer veel over de RBS van oud en nieuw in deze regio.