Zillertalbahn Oostenrijk van Rood naar Blauw?

Advertentie

Zillerbahn oud
Zillerbahn nieuw

Gaat de Zillertalbahn over op Stadler waterstoftreinen? In elk land wordt door iedereen gedacht om alles zo milieuvriendelijk te maken. Zo zijn de Oosterijkers in het Zillertal al jaren van plan om de treinen in dit toeristische gebied zo milieuvriendelijk te laten rijden. Het plan is nu om vanaf 2022 de Zillertalbahn van Jenbach naar Mayrhofen, als eerste smalspoortrein (760 breed) op waterstof te laten rijden. De waterstoftreinen zijn echter niet goedkoop in de aanschaf, er hang een prijskaartje van zo’n slordige 80 miljoen euro aan. De afgelopen tijd hebben meerdere spoorfabrikanten aanbiedingen aan de Zillertalbahn gegeven om milieuvriendelijke treinen te maken. Het Zwitserse Stadler Rail is de enige leverancier die door de eerste ronde van het aanbestedingsproces kwam. Ongetwijfeld ook het feit dat zij alle hun ontwerpen gelijk voor smalspoor kunnen ontwikkelen. In de herfst wordt als het goed is het levercontract gesloten tussen Stadler en de Zillertalbahn. Met als prijskaartje: 80 miljoen euro. Voor die prijs krijgt de Zillertalbahn 6 waterstoftreinen met een optie op nog 2 treinen. Het prototype waterstoftreinstel wordt waarschijnlijk een sterk gemodificeerde 4090 EMU, met tussenliggende wagens die uit voorraad te leveren zijn en al in gebruik zijn bij de Pinzgauer Lokalbahn in Zell am See.
‘Door het initiatief te nemen voor dit internationale unieke project, zal het Zillertal een lichtend voorbeeld zijn voor de compatibiliteit van milieuvriendelijke en moderne mobiliteit en duurzaam toerisme’, zei Tirolse gouverneur Günther Platter. Josef Geisler ondersteunt ook het innovatieve project. Niet in de laatste plaats omdat het mogelijk is om de waterstof lokaal te produceren. Waterstof wordt geproduceerd door elektrolyse uit water en elektriciteit uit waterkracht. De energie die nodig is voor waterstofproductie kan goedkoop worden geleverd bij lage laadtijden.
Eerste van de wereld
In een media-uitgave van de Zillertaler Verkehrsbetriebe: “De beslissing is gevallen. In de toekomst zal de Zillertalbahn de eerste smalspoortrein ter wereld zijn dat waterstof gebruikt. Nedersaksen een deelstaat van Duitsland heeft de primeur van 14 stuks, maar dan normaal spoor, bij Alstom besteld.
Brandstofcel
Deze beslissing van de Raad van Commissarissen na grondig testen werd door de Gouverneur Günther Platter en zijn plaatsvervanger Josef Geisler gepresenteerd. “We zijn baanbrekend bezig met de ombouw van de Zillertalbahn van diesel naar waterstof. Als alles volgens plan verloopt, zou al in 2022 gestart kunnen worden. Het is een voorbeeld van eco-vriendelijke en moderne mobiliteit en duurzaam toerisme zijn – niet alleen voor Tirol en het gehele Alpengebied, maar voor de hele wereld “, feliciteerde Platter degenen die verantwoordelijk zijn voor hun beslissing. Zillertal vertrouwt op regionale hulpbronnen – groene waterstof uit waterkracht. De 800.000 liter diesel – dat zijn bijna 30 vrachtwagentankers – worden jaarlijks door de Zillertalbahn verbruikt. En stoot in dezelfde periode 2.160 ton CO2 uit. Het was duidelijk dat de toekomst geen diesel was. Dus de beslissing werd genomen tussen een elektrische en de waterstof-elektrische operatie. In het Zillertal komt 30 procent van de waterkracht opgewekt in Tirol. We hebben negen waterkrachtcentrales en vijf opslagmeren. Het is logisch om deze regionale hulpbron te gebruiken “. Foto’s: Copyright: Zillertaler Verkehrsbetriebe AG