Zijderoute (Werelderfgoed) steeds belangrijker

Advertentie

Foto van de eerste trein in Antwerpen  © twitter @PortofAntwerp – Zijderoute (Werelderfgoed) wordt steeds belangrijker.  De zijderoute was in het verleden een route waar men de goederen door Centraal-Azië en waarlangs handel werd gedreven en deze liep via het Midden-Oosten naar Europa. Eeuwenlang, van de klassieke oudheid tot de late middeleeuwen, was de zijderoute de belangrijkste verbinding tussen oost en west. Nu in 2018 herleeft deze route, die zo’n 100 voor Chr. al in gebruik was, per trein waar het Chinese handelscentra flink gebruik van maakt.

Nu na 16 dagen en 11.000 kilometer is de eerste Zijderoute-trein zaterdag 12 mei 2018 uit China aangekomen in haven Antwerpen.

Deze eerste, exclusief voor Antwerpen bestemde Zijderoute-trein is aangekomen in de Antwerpse haven. “We zijn al lang bezig met deze rechtstreekse treinverbinding en het is daarom een belangrijke mijlpaal in onze handelsrelaties met China”, zegt Luc Arnouts, directeur internationale netwerken Havenbedrijf Antwerpen.
De treinverbinding tussen China en Antwerpen maakt deel uit van het Chinese ‘Belt and Road Initiative’ (BRI), waarmee China de handelsroutes van de oude Zijderoute vanuit Azië naar Europa wil laten heropleven.
De trein is op 26 april vanuit de Chinese havenstad Tangshan vertrokken om dan via Kazachstan, Wit-Rusland, Polen en Duitsland de haven van Antwerpen te bereiken. Hij legde op zestien dagen tijd een afstand van 11.000 kilometer af.
“Deze rechtstreekse treinverbinding zet de haven van Antwerpen op de BRI-kaart en zal de bestaande band met China versterken. We zijn hier al lang mee bezig en het is daarom een belangrijke mijlpaal in onze handelsrelaties met China”, zegt Luc Arnouts.
Deze eerste trein voor België vervoerde 34 containers met industriële mineralen. Ze worden gelost bij Euroports, die ze verder zal distribueren in Europa.
Het lokale Chinese bestuur heeft de intentie om één à twee keer per maand een rechtstreekse trein naar Antwerpen in te zetten. Tangshan City streeft daarom naar een nauwere samenwerking met de haven van Antwerpen en wil een zusterschapsverdrag met Antwerpen afsluiten.
“China bekleedt als belangrijkste partner van Antwerpen en Europa, met jaarlijks miljoenen ton goederen. Net als Rotterdam is Antwerpen ideaal gelegen op zowel de maritieme route als de spoorroute tussen Europa en China en havens kunnen perfect fungeren als een overslag.