Zaterdag rijdt de eerste testtrein onder de grond in de Spoortunnel Delft

Advertentie

Zaterdag 1 november is het zover! Na jaren van bouwen aan een treintunnel en een ondergronds station gaat gebeuren waar honderden spoorwerkers aan hebben gebouwd: ProRail test de ruim 2 kilometer lange tunnel door aanstaande zaterdag de eerste testtrein te laten rijden.
Stille tunnel
Delft perronHet oude, gehorige twee-sporen-treinviaduct, zo kenmerkend in Delft, zal binnenkort worden ingeruild voor een stille tunnel met ruimte voor vier sporen. Met vier sporen is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt. De perrons liggen 8 meter onder de grond. Het ondergrondse station met het karakteristieke plafond biedt ruimte aan tienduizenden reizigers per dag.
Bouwkundig klaar
De nieuwe spoortunnel en het station zijn bouwkundig zo goed als klaar en op dit moment is de testfase in volle gang. In deze fase test ProRail of alle systemen goed op elkaar zijn afgestemd. Veiligheid voor de reizigers is hierbij het uitgangspunt. Het testen is de laatste fase voor de ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station. ProRail is in 2009 gestart met de bouw van de tunnel en de eerste echte reizigerstrein kan gaan rijden in het voorjaar van 2015.
Strukton
Naast BAM Utiliteitsbouw en Combinatie CrommeLijn (CCL) hebben Struktononderdelen Strukton Worksphere en Strukton Rail een belangrijke bijdrage geleverd aan het ondergrondse station. Zo is Strukton Worksphere in september 2013 gestart met het afbouwen van het ondergrondse station en de fietsenstalling. Zij hebben vloeren, plafonds, wandbekleding, stijgpartijen, rookschermen en inrichting van het ondergrondse station gerealiseerd. Strukton Rail heeft gewerkt aan de aanleg van het nieuwe spoor, seinwezen, wissels en de bovenleidingen.
Voor de 2,3 kilometer lange tunnel (twee sporen) is 16.000 ton spoorstenen, 16.000 meter dwarsliggers en 20.000 meter spoorstaaf nodig geweest. Bron ProRail/Strukton