Zal de IJzeren Rijn nu echt komen?

Advertentie

tek IJzereb RijnEen simulatie van het tracé van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied. De VRT meldt dat Alexander Verstraete van de regering van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen het dossier van de IJzeren Rijn bovenaan de politieke agenda plaatst. Dat heeft de Belgische Kamer van Koophandel in Limburg vernomen van de Duitse zustervereniging. Minister van Transport Michael Groschek neemt de reactivering van de IJzeren Rijn met hoogste prioriteit op in het “Bundesverkehrswegeplan”, het mobiliteitsplan voor Noordrijn-Westfalen. De IJzeren Rijn is een, zoals bekend een historische spoorlijn tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhr-gebied. België dringt aan op een modernisering en heropening van de lijn, maar Nederland is volgens de belgen een dwarsligger en verzet zich tegen dit plan, omdat het oorspronkelijke tracé door een stiltegebied loopt en vlak langs het bungelopark de Weerterbergen.
België is dan ook blij dat Noordrijn-Westfalen het dossier bovenaan de politieke agenda plaatst. “De voordelen van de IJzeren Rijn zijn onmiskenbaar”, zegt Johan Leten. “Het traject is bijna 25% korter dan het traject via de Montzenlijn, en bovendien kunnen de treinen door het vlakkere traject tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) vervoeren. De Euregiokamers (Voka – Kamer van Koophandel Limburg, Kamer van Koophandel Nederlands-Limburg, IHK Aken en IHK Eupen) pleiten daarom sinds 1999 voor een reactivering van deze IJzeren Rijn.” “Als het treinvervoer zich wil ontpoppen tot een volwaardig alternatief voor het wegvervoer richting Ruhrgebied, is de reactivering van de IJzeren Rijn een noodzaak. We hopen dat de Belgische en Nederlandse regeringen dit voorbeeld volgen zodat dit pijnpunt eindelijk, na al die jaren, weggewerkt kan worden.”