Wordt Eurostar uitgesteld alleen om veiligheidsmaatregelen? (Update)

Advertentie

Al maanden gaan de geruchten dat Eurostaar niet met Kerst, maar met Pasen (Misschien nog wel later) kan gaan rijden tussen Amsterdam en Londen. De introductie van de hogesnelheidstrein Eurostar is een half jaar uitgesteld omdat verschillende veiligheidsmaatregelen nog niet zijn goedgekeurd. Nu kan deze super snelle verbinding trein pas in juni 2018 in Nederland gaan rijden.  Dat hebben Eurostar en NS International bevestigd tegenover De Telegraaf.
Het zou zo mooi kunnen zijn binnen vier uur van Amsterdam naar Londen met de Eurostar te rijden tussen de twee hoofdsteden, met als enige de stations van Rotterdam en Brussel als halte. De paspoortcontrole wordt bij het instapstation uitgevoerd, waardoor passagiers kunnen blijven zitten, als men naar England gaat. En juist daar zit de vertraging.  “We wachten op veiligheidstoestemming op deze route en alle paspoortcontroles moeten nog geregeld worden”, aldus de woordvoerder van de NS in De Telegraaf. Om de paspoortcontroles goed uit te kunnen voeren, moeten er aanpassingen worden gedaan aan stations Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Volgens ons is dat niet zo moeilijk. Bij ons bezoek aan de Marathon in New York, werden wij om de haverklap gecontroleerd als bijvoorbeeld bij een bezoek aan het Vrijheidsbeeld of de Rocker Feller Tower op wilden. Tijdens de Marathon in deze immense grote stad waren alle straten die toegang gaven tot het Parcoursm, met veiligheidscontroles afgesloten. En dat waren er niet twee zoals in Nederland, maar tientallen.  De NS is er volgens zeggen wel klaar voor. Zij levert het personeel. Het is volgens het spoorbedrijf nog wachten tot ook Eurostar en de Kanaaltunnel klaar zijn om de proefritten te starten. De Eurostar gaat op de hogesnelheidslijn rijden.

De woordvoerster van Eurostar mailde ons vanmorgen:

We plannen om in december een eerste trein te laten rijden tussen Londen en Amsterdam. Daarna treffen we de laatste voorbereidingen voor de dienstregeling om meer routine te krijgen op het traject (proefritten, training etc.). Onze bedoeling is om in de lente van 2018 dagelijks twee treinen in beide richtingen te laten rijden voor passagiers.
Eerder dit jaar hebben we gezegd dat wij plannen om onze commerciële verbinding tussen Amsterdam/Rotterdam en Londen in de lente van 2018 te starten en dat is nog steeds het plan.
De voorbereidingen voor onze nieuwe route verlopen goed: De testen met de e320-treinen op de HSL zijn succesvol verlopen en de opleiding van de treinbestuurders is nu afgerond. De bouw van onze terminals in Amsterdam en Rotterdam is aan de gang en we zijn tevreden met de voortgang (cf. onder).
Op dit moment zijn er nog twee openstaande elementen:
1. We wachten op de veiligheidsgoedkeuring (homologatie) voor onze treinen om op deze route te mogen rijden (we hebben al de goedkeuring van de Franse veiligheidsautoriteiten en wachten op die van de andere)
2. We werken nauw samen met de autoriteiten en de Britse, Nederlandse, Franse en Belgische overheden m.b.t. immigratie/paspoortcontroles. Deze gesprekken verlopen goed.

Dit zijn spannende tijden voor Eurostar en onze reizigers en we kijken ernaar uit om met onze nieuwe route te starten.

PS: Ik voeg er nog graag aan toe dat het plan nog steeds is om in de lente van 2018 met de commerciële diensten te starten.