Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd

Advertentie

Spoor-Z

Z in noot Voor de liefhebber, voor wie het allemaal niet klein genoeg kan zijn, is Z-Spoor een beste keus dat zeggen wij al jaren. Tot een aantal jaren geleden, kwam Gonard altijd als bezoeker op de beurs in Houten, omdat hij Z-Spoorder is. Nu heeft hij zelf een stand met allerlei Spoor Z artikelen en materialen. William een vriend van Gonard is aanwezig met een demo baan. Zij vinden het gezellig als je langskomt om over je hobby te praten. Dat is één van de redenen waarom Zij op de beurs staan. Z-Spoorders gaan altijd voor de gezelligheid naar beurzen, al weten wij van te voren dat er geen Z-Spoor te zien zal zijn. Maar sinds Spoor-Z aanwezig is het leuk om al die Z-Spoorders hun belevenissen aan te horen. Gonard van Spoor Z, kan je helpen en oplossingen aandragen voor problemen waar je tegen aanloopt of je op weg helpen met het een en ander.

IMG_0001Onderhoud

Märklin schreef in de begin jaren van SpurZ dat je locomotieven na 20 bedrijfsuren moest oliën. Wij van Z-Spoorclub Nederland raden dit af. Oliet de locomotieven alleen als het nodig is. Locomotieven die lang niet gebruikt zijn, gaan vaak vastzitten, omdat de olie in de loop der jaren verhardt. Om deze weer perfect te laten rijden, kunnen de locomotieven ultrasoon worden gereinigd en worden voorzien van speciale olie, die nauwelijks verhardt. Wij gebruiken zelf alleen tsl-olie. Als Spoor Z op de beurs aanwezig is, dan kun je je locomotief afgeven en op de volgende beurs weer ophalen. Dan is de loc dan weer schoon en opnieuw geolied. De kosten vallen erg mee en is beter dan in de kast zetten als “Defect”. Op laten sturen kan natuurlijk ook, dan komen de verzendkosten erbij.

Digitaal

digital ZMärklin levert geen digitale Spoor-Z locomotieven, maar William en Gonard van Spoor-Z kunnen bijna alle locomotieven ombouwen naar digitaal. Ook voor kleine locomotieven hebben zij een oplossing. Dit kan door inbouw van een losse decoder of door vervanging van de analoge printplaat door een digitale. Voor de aansturing van digitale Z-locomotieven zijn meestal aanpassingen nodig aan bijvoorbeeld de mobile-station en rails. Heb je interesse? Neem dan contact op via het contactformulier op zijn website of ga eens langs op de beurs.

Reparatie

Als er garantie op een aankoop is, dan is het meestal importeurs werk om de locomotief rijdende te maken of in het ergste geval om te ruilen. Maar als de garantie om is, of als je kostbare bezitje gevallen is, dan wordt het moeilijker. Ook hier is Spoor Z een uitkomst. Naast het gangbaar maken van locomotieven, kunnen locomotieven ook ter reparatie worden aangeboden. De haalbaarheid en de kosten worden van tevoren besproken.

Kwaliteit

Alle treinen die op de beurs te koop staan zijn nagekeken. Indien nodig zijn ze schoongemaakt en voorzien van nieuwe speciale “droge” olie. Er is een testbaan aanwezig, zodat je kunt zien hoe alles rijdt. Er zijn dus geen onaangename verrassingen als je thuiskomt. Geen garantie tot aan de hoek van de stand. Wij hoorde alleen tevreden klanten. Daar horen wij zelf ook bij.

Er is steeds een wisselend aanbod van producten en merken. Ja merken, wij zagen natuurlijk veel Märklin, maar ook Micro Trains en rails van Rokuhan.

Ben je op zoek naar iets specifieks? Dan kun altijd via het contactformulier op de site of mailen via info@spoor-z.nl of spoorzreno@gmail.com vragen stellen. Tot ziens op de beurs zullen maar zeggen.