Wereldpremière voor Bombardier Transportation

BERLIJN 12 september 2018 – In deze InnoTranstijd veel nieuws. Zo ook deze Wereldpremière voor Bombardier Transportation. Zij presenteert een nieuwe batterij-aangedreven trein en stelt normen voor duurzame mobiliteit. Emissievrij, energiezuinig en geluidsarm – de nieuwe batterijgestuurde trein van Bombardier Transportation, die vandaag voor het eerst aan het publiek wordt voorgesteld, scoort met deze functies. De BOMBARDIER TALENT 3 elektro-hybride trein was het hoogtepunt van het persevenement op bij Bombardier in Hennigsdorf. Tot de gasten behoorden Enak Ferlemann, staatssecretaris bij het federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur en Federale Commissaris voor Railvervoer, evenals de minister van Verkeer van Brandenburg, Kathrin Schneider.
“We willen het spoorvervoer blijven elektriseren. Een trein die tijdens het rijden zijn accu’s uit de bovenleiding kan laden, is een enorme stap in de goede richting en het toonbeeld van innovatie, “verklaarde de staatssecretaris. “Op niet-geëlektrificeerde of slechts gedeeltelijk geëlektrificeerde routes, is het motto: wegrijden van diesel op de sporen en naar schonere en milieuvriendelijkere mobiliteit.”
De nieuwe op batterijen werkende trein is de eerste in zijn soort en werd in de loop van de afgelopen 60 jaar voor Duitsland ontwikkeld. Ook is deze trein ongeveer 50 % stiller dan moderne dieseltreinen. Volgens een vergelijkende studie van de Technische Universiteit van Dresden heeft de op batterijen werkende trein duidelijk een voorsprong ten opzichte van de totale kosten gedurende de levensduur van 30 jaar.
“Met onze nieuwe op batterijen werkende trein zetten we echte innovatie op de rails”, zegt Michael Fohrer, hoofd van Bombardier Transportation in Duitsland. “Deze trein is de technologische reactie van Bombardier op uitdagingen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering en schaarste aan hulpbronnen. Ongeveer 40 procent van het Duitse spoorwegnet is niet geëlektrificeerd. De batterij-aangedreven trein van Bombardier is een aantrekkelijke optie om dat tegen te gaan, zowel economisch als ecologisch. ”
Over het algemeen zijn de vooruitzichten voor de op batterijen werkende trein positief. Het bereik neemt evenredig toe met de continue capaciteitsuitbreiding als gevolg van nieuwe batterijontwikkelingen. Het huidige prototype is uitgerust met vier BOMBARDIER MITRAC tractiebatterijen en kan een reisroute van ongeveer 40 kilometer afleggen – in 2019 kan de volgende generatie batterijgevoede treinen afstanden tot 100 kilometer overbruggen op niet-geëlektrificeerde spoorwegen. In 2019 start Deutsche Bahn (DB) een proefrit van twaalf maanden met passagiers met het huidige prototype in de regio Alb-Bodensee.
De ontwikkeling van de batterij-aangedreven trein wordt gesubsidieerd door de Duitse overheid in het kader van een innovatieprogramma voor elektromobiliteit met vier miljoen euro. De projectpartners omvatten de DB Regio-dochter DB ZugBusRegionalverkehr Alb-Bodensee (regionaal transport voor de regio Bodensee), Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (regionale vervoersmaatschappij Baden-Wuerttemberg) en de nationale organisatie Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie (nationale organisatie voor waterstof en brandstof Cell Technology) en de Technische Universiteit van Berlijn.

Van links naar rechts: David Weltzien, Chairman, DB Regio Baden-Württemberg Stefan von Mach, Project Manager Battery Train, Bombardier Volker Heepen, Director NVBW Kathrin Schneider, Transport Minister Brandenburg Enak Ferlemann, Staatssekretär BMVI und Bundesbeauftragter für Schienenverkehr Michael Fohrer, Head of Bombardier Transportation in Germany

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: