Weinig kans voor claim volle treinen

“Meningen kansen voor claim volle treinen verschillen”

Schrijft Hildebrand van Kuyeren op Treinreiziger.nl

RolfMolovervolletreinConsumentenClaim wil namens 8500 reizigers de helft van de reiskosten terug krijgen omdat de treinen van NS geregeld te vol zijn. Volgens de Telegraaf denken deskundigen en reizigersorganisaties dat de claim een goede kans maakt. Terwijl Trouw en de Volkskrant experts aan het woord laten die juist hun bedenkingen hebben bij de claim.

“Wanneer een consument de volle prijs betaalt, maar niet het product krijgt die hij redelijkerwijs mag verwachten, heeft hij recht op een tegemoetkoming. Zeker wanneer de uitpuilende treinen zijn veroorzaakt door nalatigheid en verkeerd beleid van de NS”, zegt een woordvoerder van reizigersclub Voor een Beter OV in de Telegraaf.

Jurist Pieter Lijesen van de stichting Woekerpolisproces denkt eveneens dat de claim kans van slagen heeft. “Het richt zich op de inspanningsverplichting van NS. Dan gaat het er om of NS voldoende heeft gedaan om het gebrek aan zitplaatsen te voorkomen. En niet om het resultaat.”

Dagblad Trouw meldt juist dat een rechtszaak tegen de NS vanwege de overvolle treinen moeilijk te winnen is. Dat zegt advocaat Matthijs Kuijpers van Stibbe in die krant. “Je koopt een vervoersbewijs dat je het recht geeft om van A naar B te rijden. En over het algemeen voldoen ze daaraan.”

Weliswaar schrijft NS in de algemene voorwaarden dat ze zich inspannen om reizigers een zitplaats te geven, maar er staat ook expliciet dat de reiziger geen recht heeft op een zitplaats.
Kuijpers: “Ze stellen letterlijk dat een zitplaats niet altijd beschikbaar is. Uiteindelijk beland je dan in een moeilijke discussie over de mate waarin de NS zich hebben ingespannen om wel genoeg zitplaatsen te bieden.”

Hoogleraar aansprakelijkheidsrecht Eddy Bauw van de Universiteit Utrecht heeft ook zijn twijfels of het ConsumentenClaim gaat lukken. “Ik reis regelmatig met de trein in de spits. Het is inderdaad vaak erg druk. Maar ConsumentenClaim moet feitelijk aantonen hoeveel last de consument daarvan ondervindt. De vraag is ook in hoeverre de NS verantwoordelijk gehouden kan worden van de hinder en of ze voldoende doen om het euvel te verhelpen”, citeert de Volkskrant de hoogleraar.

Reizigersvereniging Rover liet tegenover Treinreiziger.nl al eerder weten weinig in de claim te zien.”Een claim indienen gaat wat ons betreft een stap te ver. Je hebt er ook geen recht op, dus ik denk dat de rechter ook een claim zal afwijzen”, zei Rover-woordvoerder Chris Vonk al eerder deze maand. “Maar het is wel een signaal dat het nog steeds erg druk is”, voegt hij eraan toe. Rover wil echter NS nog geen oordeel geven of de maatregelen voldoende zijn.

Treinreiziger.nl is ook kritisch over de kansen van de claim. “Het is interessant dat een partij NS om dit onderwerp durft te dagen. Maar omdat NS wel maatregelen heeft genomen lijkt het mij heel moeilijk om aan te tonen dat NS zich niet heeft ingespannen. Ik verwacht daarom niet dat de rechter deze claim zal toewijzen. Wel vind ik dat NS veel maatregelen eerder had kunnen nemen“, zegt redacteur Hildebrand van Kuyeren.

Kleine Foto: Rolf Mol

%d bloggers op de volgende wijze: