Weg met de bovenleidingen

Advertentie

Een tram zonder bovenleiding. Goed, dit bericht gaat misschien niet direct over treinen. Maar het is wel een positief bericht over een vervoermiddel op rails. Wat nog niet is kan komen. Reden genoeg dus om even te gaan Googlen. Denkt u zich eens in openbaar vervoer zonder bovenleiding door de straten van de grote steden, die zich nu aan het oriënteren zijn om tramlijnen (lightrail) aan te gaan leggen. Nijmegen, Maastricht, Zwolle en Groningen staan te trappelen. Die steden willen graag een tram, maar kregen te maken met hevige protesten tegen ontsierende bovenleidingen in hun stad. Op de dag van de Lightrail vorige week in Utrecht waren diverse sprekers over Lightrail mogelijkheden. Door nieuwe technieken zijn er geen bovenleidingen meer nodig om het voertuig voort te bewegen. Via magnetische velden wordt de stroom naar de onderkant van de tram overgebracht. (Geen methode zoals de magneetzeefbaan) Maar het aandrijven van een vele tien tonnen zware tram is geen kleinigheid. Vorige week liet tramfabrikant Bombardier een grote groep journalisten uit verscheidene Europese landen hun ‘wereldprimeur’ zien. De tram zonder bovenleiding kwam aanvankelijk maar moeizaam in beweging, en bovendien maar voor een heel klein stukje. ‘‘De trambestuurder is een beetje nerveus van al die aandacht’’, luidde het excuus van de fabrikant. Uiteindelijk lukte het de bestuurder de tram te laten rijden met een ingeklapte pantograaf over een traject van een paar honderd meter. Maar nog niet op volle snelheid. Hoewel de testrit misschien niet zonder problemen verliep, is het revolutionair wat het Canadese Bombardier liet zien. Er zijn al wel andere systemen, zoals in Bordeaux, maar die geven ook nog veel problemen. De truc is dat er een kabel onder de grond ligt, die stroom levert via een magnetisch veld als een tram passeert. Zoals u uit filmpje kunt opmaken werkt ook dit systeem nog niet vlekkenloos, maar de vooruitzichten zijn zeer hoopvol. Hoe het allemaal precies werkt kunt u lezen en zien op de site van Bombardier hier klikken. In Duitsland gaat fabrikant Bombardier al in verschillende steden testen. Het zal niet lang duren of het systeem is beschikbaar. Op de site van het Bizz magazine kunt u de presentatie zien.