Weer een nieuwe treinverbinding

Advertentie

Foto: St. Pancras, het Internationale station waar binnenkort misschien ook de treinen naar Bordeaux vertrekken.
Het moet schijnbaar allemaal geregeld zijn voordat het Verenigd Koninkrijk (VK) de Europese Unie (EU) uittreed en de Brexit een feit is. De eigenaar en exploitant van de eerste hogesnelheidslijn in het Verenigd Koninkrijk heeft bekend gemaakt dat het met drie internationale spoorwegmaatschappijen een ​​directe hogesnelheidstrein van Londen naar Bordeaux te lanceren. Dit natuurlijk na het succes van Eurostar naar Amsterdam. HS1 Ltd, Lisea, Eurotunnel en SNCF Réseau werken aan een overeenkomst en slots voor de dienstregeling en treinroutes en hopen dat een nieuwe internationale treinfirma de route over een paar jaar kan opstarten. Momenteel moeten passagiers die van Londen naar Bordeaux reizen, overstappen in Parijs, wat een reistijd van ongeveer 6 uur en 30 minuten betekent.
Door gebruik te maken van de nieuwe 300 km lange Zuid-Europese Atlantische hogesnelheidslijn – die vorig jaar tussen Tours en Parijs werd geopend – verbindt de directe route de twee steden in minder dan vijf uur, als deze plannen doorgaan. Een woordvoerder van HS1 Ltd, vertelde dat deze treinverbinding in staat zal zijn om te concurreren met goedkope luchtvaartmaatschappijen. CEO van HS1 Ltd, Dyan Crowther, voegde toe: “Zoals we gezien hebben bij de recente introductie van de Eurostar London-Amsterdam, is er een grote vraag naar internationale treinverbindingen om een ​​comfortabele reis en betere service te bieden.

“Dit is de eerste keer dat spoorwegexploitanten op deze manier samenwerken. De besprekingen zijn bijna afgerond, er kan gereden worden zodra de Britse en de Franse regering overeenstemming bereiken over grenscontroles, dat altijd een groot probleem schijnt te zijn. “Met de juiste toewijding kunnen we de komende jaren naar nieuwe diensten kijken.” De Engelse HS1 is ook in gesprek met exploitanten om gerelde dienstregeling naar Frankfurt en Genève te openen en heeft een aangewezen, Edmund Butcher, om deze plannen te ontwikkelen.

Bron: RailNews – Foto: Treinennieuws.nl