Weekendeditie

Huidige IJzeren Rijn – Foto: 1Limburg  – Openbaar Vervoer- en Spoorwegmaatschappijen over heel de wereld denken aan snellere verbindingen, energie besparende treinen en trams. Nieuwe trajecten worden aangelegd of gesloten trajecten weer berijdbaar gemaakt. Een beter OV, al moet je tegenwoordig wel alles zelf doen. Service is ver te zoeken, die is alleen tegen extra betaling te ontvangen. 

Wij geven enkele voorbeelden. Bij voorbeeld miljoenen voor elektrificatie van de IJzeren Rijn. België gaat miljoenen, liefst 120 miljoen euro vrijmaken voor onder meer het elektrificeren van het spoor tussen Mol en Hamont.
IJzeren Rijn
Dit tracé is onderdeel van de IJzeren Rijn, de oude goederenspoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Als tussen Weert en Hamont het spoor ook wordt voorzien van bovenleiding, zouden er personentreinen vanuit Weert naar Antwerpen kunnen gaan rijden. Dit vergt een investering van ruim twintig miljoen euro, waar Weert en Limburg zes miljoen van hebben toegezegd. De Belgische regering is echter niet bereid de rest te betalen. Mackus (België)zegt daar opnieuw voor te gaan pleiten in Den Haag. Het tracé van de IJzeren Rijn ligt op Nederlands grondgebied. Maar Nederland is volgens de Belgen een dwarsligger en verzet zich tegen dit plan, omdat het oorspronkelijke tracé door een stiltegebied loopt en vlak langs het bungalowpark de Weerterbergen. België is dan ook blij dat Noordrijn-Westfalen het dossier IJzeren Rijn bovenaan de politieke agenda plaatste. “De voordelen van de IJzeren Rijn zijn onmiskenbaar”, zegt Johan Leten(België). “Het traject is bijna 25% korter dan het traject via de Montzenlijn, en bovendien kunnen de treinen door het vlakkere traject tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) vervoeren. Men pleit al sinds 1999 voor het berijden van deze IJzeren Rijn. Als het treinvervoer zich wil ontpoppen tot een volwaardig alternatief voor het wegvervoer richting Ruhrgebied, is de reactivering van de IJzeren Rijn een noodzaak. We hopen dat de Belgische en Nederlandse regeringen het voorbeeld van Duitsland volgen, zodat dit pijnpunt eindelijk, na al die jaren, weggewerkt kan worden, aldus de Belgen.
Nederland is nu ook bereid te praten
Ook Nederland denkt nu aan een trein Hamont-Weert. Want als het van de gloednieuwe Nederlandse regering afhangt, rijden er binnen afzienbare tijd, opnieuw passagierstreinen tussen Hamont (België) en het Nederlandse Weert. In het regeerakkoord dat het kabinet Rutte III voorstelde, is de reactivering van het stukje IJzeren Rijn expliciet opgenomen.
Steeds meer goederenvervoer
Alstom’s JV Gibela’s eerste treinen van PRASA zijn commerciële diensten begonnen. Alstom is verheugd te zeggen, dat zijn Zuid-Afrikaanse joint venture (JV) partner Gibela de eerste 13 X’Trapolis Mega treinen voor een succesvolle commerciële dienstverlening hebben kunnen inzetten op de spoorwegen van Zuid-Afrika. Het begon met een lint door te rijden op het Rissik Street-station voor een korte treinrit naar het station van Pretoria. In het geheel zal het project de economie van het Zuid Afrika versterken, omdat het banen creëert, nieuwe vaardigheden ontwikkelt en lokale economische ontwikkeling.
China steeds sneller
CHINA is constant bezig om spoorlijnen aan te leggen en snellere treinen te ontwikkelen. China Railway Corp heeft de maximumsnelheid opgevoerd van 300 km naar 350 km per uur op het traject Beijing-Shanghai. Een nieuw dienstregeling zal naar verwachting de reistijden Peking – Shanghai 1.300 km ongeveer 30 minuten inkorten. Deze zullen dan ongeveer 4½ uur zijn. De diensten zouden worden uitgevoerd met Fuxing treinstellen, die door CRRC werden ontworpen met snelheden tot 400 km. Volgens de fabrikant bleek op 27 juli dat een Fuxing treinstation 10% minder energie zou verbruiken dan een CRH380 bij een snelheid van 350 km. De eerste 350 km diensten van China Railway werden reeds in augustus 2008 gelanceerd op de lijn Beijing – Tianjin en meer routes volgden.
Frankrijk nieuwe TGV verbindingen
In Frankrijk zijn de plannen voor de geleidelijke invoering van een concurrerende aanbesteding op de regionale passagiersmarkt door de overheid bevestigd en de voorstellen zullen in de vervoerswetgeving worden opgenomen, die in de eerste helft van 2018 zullen die worden gepubliceerd. De organisatie die de regio’s van Frankrijk vertegenwoordigt, heeft de regering verteld dat het klaar is om de voorwaarden te stellen voor de aanbesteding van regionale spoordiensten voor de 2023.
Van Noord naar Zuid en van West naar Oost
Niet alleen Amsterdam denkt aan goed openbaar vervoer. Op dit moment zijn er al heel veel testen op de Metro Noord/Zuidlijn onder het Amsterdam Centraal station door. Volgend jaar, als deze metro in dienst komt, worden in Amsterdam alle lijnen veranderd.
Als u naar Nice gaat burgemester verwelkomt u verheugd in zijn prachtige stad. Maar denk er aan, op dit moment ondergaat de stad een transformatie. Nice heeft een enorm programma voor openbaar vervoer ontwikkeld, waaronder een nieuwe tramlijn die binnen 26 minuten u naar de luchthaven brengt. Dit milieuvriendelijke project voldoet aan de strengste bouwnormen. De huidige fase van deze werken kan u wat ongemak veroorzaken. Wij zijn ervan overtuigd dat u begrijpt dat dit onvermijdelijk is in de zoektocht Nice om de kwaliteit van diensten en gastvrijheid aan aan bezoekers voortdurend te verbeteren zijn.
Als u meer wilt weten over het project en de voordelen ervan. Hier kunt u diverse info downloaden.

Zwitsers lijken wel mollen
We schreven het al eens: Zwitsers lijken op mollen. De ene na andere tunnel wordt gegraven, zowel voor auto’s als treinen. Zwitserland wil dat je gauw door het land kan rijden en geen tijd verlies hebt om over passen te rijden. Zwitserland bouwt al heel lang tunnels, denk maar aan de treintunnels zoals de Gorthard tunnel en de Lötschberg basistunnel. Afgelopen jaar werd de nieuwe Gotthard Basis Tunnel geopend. Deze is maar liefst 57 km lang. Men is nu bezig aan het tweede gedeelte van de tunnel op dit traject onder de Alpen door. Maar in het oosten van Zwitserland waar de Räthische Bahn heer en meester is en zelfs de Glacier Express op de lijst van UNESCO Werelderfgoed staat, zit men niet stil. Meer dan 100 jaar geleden werd daar de eerst Albulatunnel 5865 meter lang, een enkelsporige reeds geopend, die het station van Preda verbindt met dat van Spinas. Daar deze tunnel niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet, is men druk bezig een nieuwe te graven. Verwacht wordt dat in 2019 de nieuwe spoortunnel in gebruik zal worden genomen. De Glacier Express kan dan dagelijks door de tunnel rijden. ook de twee spoorwegmaatschappij van Zwitserland de BLS investeert vele miljoenen Franks in verbeteren en vernieuwen van bruggen en viaducten. Ook wordt er hard gewerkt aan de Rosshäuserntunnel. Ja, de Zwitsers zijn mollen.
Nederland energie zuinig
Reizen met de trein zonder CO2-uitstoot, hoe meer mensen de trein pakken, des te beter voor het milieu. In Nederland is 20% van de CO2-uitstoot en dus luchtvervuiling, afkomstig van verkeer en vervoer. Als u met de trein reist, reist u zonder CO2-uitstoot. De trein is het meest duurzame vervoermiddel. Daar maken ze bij de NS zich sterk voor. De beste manier om efficiënt om te gaan met energiegebruik is meer mensen vervoeren op momenten dat er ruimte is in de treinen. Dus na negen uur ’s morgens. NS stimuleert reizen in de daluren door onder meer voordelige abonnementen aan te bieden.
Ook de Duitse spoorwegen
DB: 50% minder CO2-uitstoot tegen 2030 • Langafstandstransport ICE vanaf 2018 met 100% groene elektriciteit. Deutsche Bahn heeft een ambitieus klimaatbeschermingsdoel. “In 2030 zullen de specifieke CO2-uitstoot wereldwijd met minstens 50 procent verminderen. Dit is een belangrijke stap “, aldus DB CEO Richard Lutz in de aanloop naar de VN-Klimaatbeveiligingsconferentie in Bonn (6-17 november 2017) in Berlijn. “Spoorreizen is klimaatbescherming. Vandaag is de trein het meest klimaatvriendelijke transportmiddel.

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: