Wadloper als “nieuw” in Roemenië

Advertentie

Wie kent ze niet, de dieseltreinen uit de noordelijkste provincies, de DH1- en DH2-en onder de naam Wadloper uit de jaren tachtig, uerdingen vignetgefabriceerd door Uerdingen AG in Duitsland. Hier werden ook de bekende Schienenbussen (Railbussen) gemaakt.
Voor de treinliefhebbers is de Wadloper, een trein die ooit gemaakt werd voor NS en later ook door NoordNed (en Veolia) werd gebruikt, geschiedenis. Gisteren kwam Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger, dit stukje treingeschiedenis toevallig tegen, toen hij de trein naar Boekarest nam. Het interieur is nog steeds onveranderd. Zie ook deze video .
Wikipedia schrijft er het volgende erover: In het begin van de jaren zeventig dacht de NS over de vervanging van de Blauwe Engelen, die mede dienstdeden op de Noordelijke nevenlijnen rond Groningen en Leeuwarden. Deze treinstellen hadden gezorgd voor een, in vergelijking met stoomtractie, goedkopere exploitatie waarmee meer onrendabele lijnen tegen sluiting behoed konden worden. De vraag rees of het mogelijk was de noordelijke lijnen nog eenvoudiger, dus goedkoper, te bedienen en welk materieel daar geschikt voor zou zijn. Ook de treinstellen van het type Plan U werden hier vervangen.
Uitgangspunten waren het handhaven van de frequenties die er destijds waren (voornamelijk uurdiensten) en een goede aansluiting op het hoofdrailnet richting Zwolle. Ook kwamen toen al sneltrams ter sprake. Foto’s: Hildebrand van Kuyeren – Treinreiziger

Wadloper2

Wadloper3

Wadloper4

Wadloper5

Wadloper1