Vrijheid van mobiliteit

Nu de Zuiderzeelijn weer benoemd wordt in het noorden van Nederland en de eerste stappen zijn gezet voor Hyperloop, maar in Azië al een wedloop gaande is betreffende magneettreinen kunnen we elektrische treinen met een lineaire elektromotor niet meer negeren. Voor Nederland is er een belangrijke rol weggelegd.

Sinds 5 mei 2017 zijn Wouter van Gessel en Kees van Welsenis, beiden bestuursleden van Stichting Freedom of Mobility, lid geworden van het International Maglev Board. Dit is een onafhankelijke organisatie van wetenschappers, experts en burgerbewegingen die Maglev kennis op interdisciplinaire en wetenschappelijke basis samenbrengt en ontwikkeling stimuleert via media en Maglev conferenties. De volgende conferentie Maglev 2018 in Sint Petersburg, Rusland is aangekondigd op hun website. De Stichting werd uitgenodigd na hun presentatie van de rol en een toepassingsspectrum van geleid transport op de Maglev 2016 conferentie tijdens Innotrans Berlin. Beide heren zijn verheugd omdat geleid transport belangrijk is in de visie van stichting Freedom of Mobility op toekomstige mobiliteitsvraagstukken. Met het lidmaatschap deelt de stichting nu ook in wereldwijde kennis en ontwikkeling van Hyperloop, magneettreinen en hogesnelheidstreinen. Ook Nederland kent ontwikkelingen met Hyperloop en magneettreinen. In het toepassingsspectrum van geleid transport beslaat het conventionele spoor lightrail, stoptrein en goederen. Maar elektrische treinen met lineaire motoren (magneettrein) vergroten het spectrum van lightrail tot hogesnelheidstreinen. In de visie van stichting Freedom of Mobility neemt daarom de magneettrein in Nederland het gehele intercity- en hogesnelheidstreinnetwerk over van het conventionele spoor. Daarbij wordt Schiphol ook verbonden met alle vier bestaande Nederlandse luchthavens om samen een groot achterland te bedienen.
Bron: Wouter van Gessel – Voorzitter van Stichting Freedom of Mobility

%d bloggers op de volgende wijze: