Vorst voor nieuwe Sprinter

Wenen 2 augustus 2017 – Terwijl het in Nederland nog warm weer is, trokken NS-collega’s in Wenen onlangs handschoenen aan om sneeuw aan te drukken op de schuiftrede van de nieuwe Sprinter (fabrikant CAF). Bij temperaturen van -25 tot 40 graden keken NS-collega’s in de klimaatkamer of de Sprinter bestand is tegen winters weer en tropische temperaturen.
,,De medewerkers van de klimaatkamer in Wenen verzorgden de tests”, vertelt Shadia Mzoughi, NS-testcoördinator. ,,Medewerkers van NS en CAF, de bouwer van de nieuwe Sprinters, hebben aangegeven wat er getest zou moeten worden en hebben de tests bijgewoond. Ook enkele leveranciers van systemen, zoals die van de airco, waren aanwezig.”

Hieronder een filmpje over hoe de testen in Wenen zijn verlopen:

In Wenen zijn verschillende delen van de trein getest, van de stroomafnemer en de automatische koppeling tot de toiletsystemen. ,,Belangrijk onderdeel was het functioneren van de deuren en de schuiftrede. Met een pak sneeuw erop en een temperatuur van rond het vriespunt blijft de trede gelukkig in beweging. Collega’s hebben zelf sneeuw staan aandrukken op de schuiftrede”, vertelt Shadia. ,,We willen uiteraard ook zeker weten dat de nieuwe Sprinter goed opstart bij -25 graden. Bij deze temperatuur keken we of alle systemen goed werkten binnen de gestelde normen. Maar ook naar het comfort; dus of de trein snel genoeg opwarmt voor de reizigers en het treinpersoneel.”
Alle weersomstandigheden in klimaatkamer
,,Er komt enorm veel techniek bij kijken”, vertelt Shadia verder. ,,Kilometers kabels die de meetapparatuur in de verschillende onderdelen van de trein verbond met de centrale testruimte. Bij de toilettest werd bekeken of toiletleidingen niet bevriezen, bij de koppeling hoe snel deze ontdooit bij droge sneeuw. Niet alleen winters weer, maar ook hoge, zomerse temperaturen werden nagebootst in de klimaatkamer. Zo hebben de collega’s ook bij een temperatuur van plus 40 graden gecheckt hoe de nieuwe Sprinter opstart. De testen zijn naar tevredenheid verlopen. Er zijn wel wat punten naar voren gekomen, maar die kunnen door CAF aangepast worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verwarming rond één van de ‘koplampen’ van de trein. Die moet goed functioneren zodat sneeuw zich niet kan hechten op de lamp waardoor de zichtbaarheid vermindert.”

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: