Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity

Advertentie

Wordt het een Frans, Duits of Zwitsers model, dat over ongeveer 5 jaar als Intercity de grote plaatsen in Nederland verbindt? Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler zijn geselecteerd voor de laatste fase van de aanbesteding van de nieuwe Intercity’s voor NS, de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase. Het gaat bij de aanbesteding om enkeldeks Intercity’s, zowel geschikt voor de HSL als het conventionele spoor. De trein krijgt brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. Uit- en instappen zou een betere omschrijving zijn. Ook wordt de trein zelfstandig toegankelijk voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers, dus zonder treden bij de instap. De nieuw aan te schaffen treinen gaan op termijn een deel van de Intercityvloot van NS vervangen evenals de locomotieven met rijtuigen op de HSL. De extra treinen maken het straks mogelijk om de frequenties op specifieke trajecten te verhogen voor de reiziger. NS leent bij de Europese Investeringsbank (EIB) €300 mln voor de aankoop van nieuwe sprinters.
NS krijgt als de treinen in dienst komen er ongeveer 25.000 zitplaatsen HLB Schwingendesignbij, maar het kunnen er ook meer worden door de optie om meer treinen te bestellen. De NS houdt vast aan duidelijke zones die zich lenen voor bijvoorbeeld rust/werken of ontmoeten. Verder dient in de treinen actuele reisinformatie op duidelijk zichtbare schermen te zien zijn, sfeer- en functionele verlichting, bagageruimte, USB-stopcontacten in eerste en tweede klasse en WiFi. Wordt er ook gesproken over Wc’s?
De treinen hebben een maximum snelheid van 200 km per uur over de HSL Zuid en dienen snel op te kunnen trekken. De aanschaf van nieuwe Intercity’s maakt onderdeel uit van de modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Vanaf dienstregeling 2017 gaat het langzaam beter met de zitplaatsen beschikbaarheid door het in dienst nemen van nieuwe Sprinters en de VIRM-dubbeldekkers die de komende jaren volledig gemoderniseerd worden. Bron NS en SpoorPro.nl