Versterking voor de Vechtdallijnen

Op 18 april 2018 vertrok Arriva-treinstel 37 als stoptrein van Hardenberg naar Almelo uit Mariënberg.  Half april nam Arriva een derde treinstel voor de treindienst tussen Almelo en Hardenberg in gebruik. De vervoerder exploiteert de verbinding Almelo – Mariënberg sinds december 2013 met twee vaste LINT-treinstellen. Vanaf eind augustus 2016 rijden de treinen door naar Hardenberg. Het materieelpark van twee stellen zorgde er regelmatig voor dat de verbinding werd ingekort, één of twee GTW-treinstellen op de verbinding worden ingezet of dat er bussen rijden. Vanaf half april 2018 heeft Arriva een derde LINT-treinstel voor de verbinding beschikbaar. Ex-Syntus- en Veolia-stel 37 kreeg in het voorjaar van 2018 een opknapbeurt en de Blauwnet-kleuren van het Overijsselse openbaar vervoer. Ook kreeg het treinstel als eerste LINT het nieuwe logo van Arriva.
Op 20 september 2015 staat de 37 als Veolia-treinstel 237 op nooddraaistellen bij de werkplaats in Blerick.
LINT-treinstel 37 kwam in 2002 bij Syntus in dienst. In december 2012 raakte de vervoerder een groot deel van het inzetgebied kwijt aan Arriva en gingen de meeste van de 25 LINT-treinstellen terzijde. Door de modernisering van de overige treinstellen die hierna plaatsvond, hielt de 37 het nog tot december 2013 uit. Ruim een half jaar later schaft Veolia de 35 en 37 aan. De stellen krijgen naast de Veolia-kleurstelling ook de nieuwe nummers 235 en 237. In december 2016 neemt Arriva niet alleen de lijnen maar ook al het materieel van Veolia over. Beide LINT-en kregen hierbij hun oude nummers terug. Intussen schaftte de vervoerder nog zeven LINT-treinstellen aan. Terwijl deze stellen worden opgeknapt en de Limburgs-blauwe huisstijl krijgen, gaan de 35 en 37 in de loop van 2017 terzijde.
Op 19 april 2014 reed Arriva-stel 34 in Vechtdallijn-huisstijl als stoptrein van Almelo naar Mariënberg Daarlerveen binnen.
Intussen trok Arriva de verbinding Almelo – Mariënberg eind augustus 2016 door naar Hardenberg. De vervoerder rijdt al sinds december 2013 met twee vaste LINT-treinstellen op deze zogenaamde Vechtdallijn. Het materieelpark van twee stellen zorgde er echter regelmatig voor dat de verbinding weer wordt ingekort, één of twee GTW-treinstellen van de vervoerder op de verbinding worden ingezet of dat er bussen rijden. Als oplossing voor de aanhoudende problemen is in het voorjaar van 2018 treinstel 37 bij Shunter in de Waalhaven opgeknapt en in de werkplaats van Transit Oost in Winterswijk van de Overijsselse Blauwnet-huisstijl voorzien. De huisstijl wijkt enigzins af van de huisstijl van de 33 en 34 die sinds 2013 op de Vechtdallijnen rijden. Ook krijgt de 37 als eerste LINT-treinstel het nieuwe logo van Arriva. Bron en foto’s: Martijn van Vulpen

%d bloggers op de volgende wijze: