Velaro RUS – De snelste trein in Rusland komt van Siemens –

Voor de hogesnelheidstrein die in deze laatste week van 2008 werd ingezet, sloten het Duitse Siemens en de Russische spoorwegmaatschappij RZD in 2005 en 2006 al contracten af, voor de ontwikkeling en bouw van hogesnelheidstreinen en voor hun onderhoud gedurende een periode van 30 jaar. Het project omvat de levering van in eerste instantie acht hogesnelheidtreinstellen aangepast aan de specifieke klimatologische eisen soms -50 ̊ Celsius en aan de normen van de Russische Spoorweg maatschappij. Deze treinstellen bestaande uit tien wagens, zijn bedoeld voor gebruik op alle hogesnelheidslijnen van het Russische spoorwegnet, te beginnen met de Moskou – St Petersburg lijn. Ze zijn gebaseerd op de meest geavanceerde highspeed technologie en gaan nu rijden met snelheden tot 250 km per uur tussen de twee wereldsteden. Ruslands eerste hogesnelheidstrein, Velaro RUS, werd gepresenteerd op de InnoTrans in Berlijn. De branche-CEO Hiesinger uitte zijn trots op Rusland’s nieuwe aanwinst: “Met de Velaro RUS, schrijft de RZD een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Russische spoorwegen. Rusland behoort nu tot de club van hogesnelheidstreinen landen. Tot nu toe hebben slechts acht landen in de wereld een netwerk voor hogesnelheidstreinen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Japan”. Hiesinger wees er ook op dat de orde van de Russische spoorwegmaatschappij ook erg belangrijk voor Siemens was: “Het afleveren van de eerste Russische hogesnelheidstrein is een belangrijke mijlpaal in het langdurige en succesvolle samenwerking tussen Rusland en Siemens. Wij willen deze relatie in de toekomst uitbreiden, met name in de transport sector”. De Velaro RUS is wereldwijd de meest moderne hogesnelheidstrein. Het is gebaseerd op de Siemens Velaro platform voor de hogesnelheidstrein. Het voertuig beschikt over de nieuwste technologie in de trein: de tractie en alle technische modules worden onder vloer over de gehele lengte van de trein gebouwd en niet alleen in een locomotief zoals het geval is bij conventionele treinen. De treinstellen zijn elk 250 meter lang, gezien de lengte van de perrons in het station Rusland en biedt plaats aan 604 passagiers. Bovendien zijn de voertuigen die zijn ontworpen voor de Russische brede profiel en zijn ongeveer 33 cm breder dan de ICE 3 geëxploiteerd door Deutsche Bahn in Duitsland. Met een vermogen van 8000 kilowatt, wat neerkomt op ongeveer 11.000 pk, is de Velaro RUS gebouwd voor een maximale snelheid van 250 km per uur, maar kan worden opgewaardeerd om snelheden te bereiken tot 300 km per km. Gezien het feit dat de helft van alle assen direct worden aangedreven, maakt het mogelijk om op de steilere delen van de lijn te rijden. De elektrische rem kan de opgewekte energie tijdens het remmen terugvoeren in de stroomvoorziening, waardoor het besparen van energie en kosten. Rusland zal naar verwachting een van de snelst groeiende spoormarkt zijn. Foto’s en tekeningen? Hier klikken.

%d bloggers op de volgende wijze: