Vectron in de Kanaaltunnel getest

Advertentie

Eurotunnel en Siemens hebben het afgelopen weekend met succes de Vectron locomotief in de Kanaaltunnel getest. De achtergrond van deze tests zijn aspiraties van Eurotunnel, het goederenvervoer per spoor uit te breiden. De tests gaven aan dat de locomotief, de systemen en de veiligheid de Kanaaltunnel aan kunnen. Deze tests werden uitgevoerd, met een Vectron AC locomotief in standaarduitvoering.
De gemaakte tests bevestigden dat de locomotief met treinen van 1.350 ton zonder problemen door de Kanaaltunnel kan rijden. De Vectron locomotief ging eerst via het Franse gedeelte door de tunnel naar Folkestone, Verenigd Koninkrijk,hier keerde de locomotief en reed terug naar Frankrijk. Dit werd ook in een tweede testfase gedaan. Het doel van Eurotunnel is om niet langer alleen van zes-assige speciale locomotieven afhankelijk te zijn, maar ook dat de standaard vier-as-modellen de toegang tot het goederenvervoer per spoor tussen het vasteland en het Verenigd Koninkrijk mogelijk te maken.
Michel Boudoussier, adjunct-directeur van Eurotunnel Groupe SA, zei: ” Met de goedkeuring van nieuw rollend materieel is een essentiële aanvulling op de “open toegang”, tot de Eurotunnel vastgesteld. Ik ben blij dat onze nauwe samenwerking met Siemens een nieuwe manier opent voor het internationaal vrachtverkeer, die geschikt zijn om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. De tests zijn een indicatie van de bijdrage van Eurotunnel mee te bouwen aan de spoorwegen in Europa.”
“Wij zijn blij dat we in staat waren, ook in deze buitengewone demonstratie, de voordelen van de Vectron te zien en dat het rijden in de Kanaaltunnel met een standaard voertuig absoluut veilig en betrouwbaar kan worden gedaan “, zegt Karl-Hermann
Klaus Ecker, CEO van Siemens Business Unit Locomotieven en componenten: “De Vectron ritten in het afgelopen weekend zijn geslaagd, om te bewijzen dat een van de TSI richtlijnen geldende norm, een locomotief zonder grote wijzigingen (behalve voor de installatie van automatische treinbeveiliging systeem TVM) die vereist zijn in de tunnel eenvoudig en veilig kan zijn”. Eurotunnel (Euro Euronext Parijs: GET en London Stock Exchange: beheert de infrastructuur van de Kanaaltunnel en exploiteert twee soorten shuttle treinen, vracht-shuttle treinen voor het vervoer van vrachtwagens en Passenger shuttle treinen, die bestemd zijn voor auto’s en bussen tussen Coquelles (Frankrijk) Folkestone (Groot-Brittannië). Eurotunnel is tot 2086 concessiehouder voor de Kanaaltunnel, de snelste, meest betrouwbare, eenvoudigste en meest milieuvriendelijke weg om in het Verenigd Koninkrijk te komen. Binnen 18 jaar hebben meer dan 284 miljoen passagiers de tunnel gebruikt. Deze unieke tunnel is een onmisbare schakel tussen het vasteland en het Verenigd Koninkrijk geworden. Eurotunnel is ook, via haar dochteronderneming Euro Porte in het goederenvervoer per spoor een onmisbare schakel geworden. Bron: Siemens – Foto: Eurotunnel