Van twee naar vier

ProRail en de NS doen er alles aan om ons snel en veilig van A naar B te vervoeren. Zo lag er naast het Amsterdam-Rijnkanaal (voor schippers de Keulsevaart) in Utrecht een grote nieuwe spoorbrug voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. De spoorbrug – met een gewicht van ruim 3000 ton en een lengte van 170 meter werd in het weekend van 17-18 en 19 november in beweging gezet en  op zijn plek gevaren. Dat was een spannende operatie. Maar gezien de ervaring van ProRail met de langste spoorbrug over de A1 naar Almere, kwam alles bijna keurig op tijd klaar. Vandaag  reed de eerste trein over de nieuwe brug. ProRail en RTV Utrecht maakte een mooie reportage en zette deze op You Tube.

De meeste treinreizigers tussen Utrecht en Leidsche Rijn zullen het misschien niet eens doorhebben, maar toch maken ze een historische ritje. De treinen rijden namelijk voor het eerst over de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Doel van de brug is om uiteindelijk vier sporen op het traject tussen Utrecht en Woerden te kunnen gebruiken. Al is de klus nog lang niet klaar, binnenkort behoeven de treinen minder lang te wachten tot dat het spoor vrij is. In december als de nieuwe dienstregeling ingaat. Dat is dan ook het moment waarop reizigers echt gaan profiteren van de extra sporen. Video: ProRail

Be the first to comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


 

%d bloggers op de volgende wijze: