Utrecht Spoorstad van Europa

Advertentie

utr2Vandaag 7 december 2016 werd het Station Utrecht Centraal officieel geopend. Joris Linssen van Hello Goodbye had voor één keer Schiphol met Utrecht Centraal geruild. Terwijl het brandalarm af ging (als proef) en de treinen af en aan reden, werd eindelijk na zes jaar bouwen, het gloednieuwe station van Utrecht om 15u58 geopend. De Utrechtenaren kunnen weer iets van hun wensen afvinken. Iedereen was het er over eens, Utrecht is Spoorstad van Europa. Naast Spoorweg-opleidingen en Het Spoorwegmuseum heeft Utrecht nu ook een OV Terminal. Het was even “sorry”, maar na de bypassoperatie klopt het hart weer. De Deltawerken van het spoor zijn bijna afgerond en Roger van Boxtel hoopt dat u “thuis” bent “onderweg”. Hij haalde het gedicht aan van Hanny Michaelis, dat de reizigers kunnen lezen, bij één van de ingangen, als geschenk van ProRail en de NS aan de reizigers. De officiële openingshandeling werd in de stationshal aan de Jaarbeurszijde verricht door staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, samen met wethouder Victor Everhardt en de beide president-directeuren Pier Eringa van ProRail en Roger van Boxtel van NS.
De nieuwe stationshal van Utrecht Centraal is het voor de reiziger in één oogopslag duidelijk hoe hij zijn reis kan vervolgen. In samenwerking met ProRail, overheden en alle vervoerders wil NS de reis en het verblijf op en in de directe omgeving van het station zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk maken. De reiziger moet zich gastvrij ontvangen voelen op het station. Dat doen ze onder andere door een helder aanbod passend bij de wensen van de reiziger.

Aftrappen’ in stijl op Utrecht Centraal
Enkele onderdelen van dit centraal in Nederland gelegen station zijn al apart geopend. Reizigers, keken wel even op toen ze begin november bijzondere creaties van de trap af zagen lopen. De gemeente Utrecht, NS en ProRail vierden samen op bijzondere wijze de ingebruikname van de nieuwe, dubbele trap naar de verdieping in de stationshal. De laatste echt zichtbare bouwstap voor de feestelijke opening van de stationshal op 7 december. Het was een catwalk over de nieuwe trap. Modeontwerper Aziz Bekkaoui zorgde voor een opening van de trap in stijl. Hij toverde de trap om naar een catwalk van de toekomst. Maar liefst 40 modellen lieten zien hoe je je in de toekomst kleedt als je van A naar B reist. De helft van deze modellen is gecast in het stationsgebied van Utrecht. De andere helft is professioneel model.
Aziz Bekkaoui werkt mee aan de muziektheatervoorstelling ‘Every(wo)man’ van kunstenaar Berend Strik. De voorstelling zelf, waarin de mens en zijn toekomst centraal staan, is komend weekend nog te zien in Hoog Catharijne.
Meeting point onder de wolk op Utrecht Centraal
Na Rotterdam, Den Haag, Arnhem en Breda heeft nu ook station Utrecht het meeting point ‘Ik zie je onder de wolk’ van kunstenaar John Körmeling, kunnen we zeggen. Körmeling weet het onmogelijke vaak mogelijk te maken. Zo ontwierp hij onder meer een reuzenrad voor auto’s, waarin je met je eigen auto een tour boven de stad kunt maken. Of denk aan de doorzonwoning die hij op een Tilburgse rotonde maakte, die met de richting van het verkeer meedraait. Een ander hoogtepunt in zijn oeuvre vormt het Nederlandse Paviljoen dat hij voor de Wereldexpo in Shanghai 2010 ontwierp. Dit paviljoen was alles behalve gewoon. Het enorme bouwwerk bestond uit een lange straat op palen waarlangs een doorsnede van Nederlandse architectuur, cultuur en technologie werd getoond. Op geheel Körmeliaanse wijze werd het paviljoen vergezeld van fel knipperende lichtjes waardoor het geheel veel weg had van een kermisattractie. De combinatie tussen architectuur, kunst, technologie en humor is kenmerkend aan zijn werk. Körmeling kan dan ook het best worden omschreven als een ‘alleskunner’ op het gebied van ruimte en vormgeving. Hij valt immers totaal niet binnen één hokje te plaatsen.
Hij gooide het voor Utrecht over een andere boeg: “Wanneer je niets op de grond kunt maken, dan moet je wel de lucht in,” vertelt Körmeling. Omdat zijn werk in de hoogte moest kunnen opboksen tegen de veelheid aan reclame en informatieborden op het station, koos hij bewust voor een vrije vorm. “Dus dacht ik: ‘Wat heeft een vrije vorm en hangt in de lucht?’ Precies, een wolk.”
Het resultaat is een hangconstructie van een aluminium frame dat boven de hoofden van de reizigers zweeft. In de zeshoekige armaturen zijn ontelbaar veel kleine LED-lichtjes geplaatst, die de reiziger tegemoet knipperen. In plaats van dat de reiziger boven de menigte uitstijgt om de aandacht te trekken, verheft het kunstwerk zich boven de hoofden van de wachtende mensen. Ze worden letterlijk uitgelicht. De reiziger moet nog wel even geduld hebben voordat de lichtsculpturen in alle zes stations zijn geïnstalleerd, maar de kans is groot dat ‘Ik zie je onder de wolk’ binnenkort een gevleugelde uitspraak is. (deStadUtrecht.nl)
Ook de Koningin Máxima en haar Belgische collega Mathilde hebben vorige week woensdag al een bezoek gebracht aan Utrecht Centraal. Ze kwamen rond 10.00 uur per trein aan vanaf Amsterdam Centraal, zonder vertraging aan. De komst van de koninginnen was bedoeld als feestelijke aanloop naar de officiële opening van het vernieuwde Utrecht Centraal. De verbouwing is uitgevoerd door Besix, een Belgisch bouwbedrijf.
Een ding is heel erg jammer: Het uniek en populair bij de reizigers was het grote bord met de vertrektijden van de treinen. Nu zijn er de fluttige kleine schermpjes. NS-Stations ziet geen belang bij terugkeer van het bord als service aan de Reiziger. Aan een bord wordt immers niets verdiend, aan reclame wel en food (lees vreet) tenten wel. De gele borden zijn wel gebleven.

Hieronder de opening in Beeld, nog meer foto’s, gaan dan even (heel even) naar hier de Treinreiziger.

utr9
Roger van Boxtel (NS) is zeer tevreden met Utrecht Centraal
utr1
De beide president-directeuren Pier Eringa van ProRail en Roger van Boxtel van NS

utr6

utr8

utr3
De geschiedenis van Utrecht Centraal in de Post trein zielig en alleen op perron 4
utr4
De bekende Gele borden blijven bestaan