Tweede leven voor Zweedse museumtreinen

Advertentie

Oude Zweedse treinen krijgen vaak een tweede leven, dikwijls door steun van staat, provincie of gemeente. Zo worden ze ingezet als toeristische trekpleister maar ook als sneeuwschuiver. Het leven van gepensioneerde Zweedse locomotieven en wagons blijft op die manier zelden beperkt tot de remise.
Zweden heeft bijna 40 museumspoortrajecten en 30 spoorwegmusea. Vaak zijn het de restanten van industriële productie waar je als bezoeker tegenwoordig volop van kunt genieten.
Lennakatten
Een van de populairste museumspoorroutes is de Lennakatten van 32 kilometer, van Uppsala via het dorpje Lenna (Länna) naar Faringe (materieeldepot). Deze route loopt dwars door bossen, langs meren om in te zwemmen en je ziet massa’s visplekken. Dit voorjaar opende het nieuwe, in historische stijl gebouwde, stationshuis aan de oostzijde van het centraal station van Uppsala. Internationaal vliegveld Stockholm-Arlanda ligt op slechts 20 minuten reisafstand.
Gripsholm Slott
Ruim een eeuw oud zijn de elf stoomtreinen van de Östra Södermanlands Järnvag die pendelen over smalspoor tussen Mariefred naar Taxinge. Bij tussenstop Läggesta kun je op de reguliere trein naar Stockholm of Eskilstuna stappen. Met dit spoor kom je vlabij Gripsholms Slott uit 1370, fraai gelegen aan het meer Mälaren. Het kasteel is ook vanwege het interieur zeer een bezoek waard.
Locomotief als sneeuwschuiver
Sommig authentiek spoormaterieel behoort tot de strategische reserve van de Zweedse spoorwegen. In de winter van 2010, de koudste in 110 jaar tijd, werden twee 50 jaar oude locomotieven uit het Zweedse nationale spoorwegmuseum in Gävle gehaald voor actieve dienst als sneeuwschuivers. De bruinkleurige, elektrische Da-locomotieven van 75 ton zijn tussen 1953 en 1960 door het Zweedse Asea gebouwd. In Sveriges Järnvägmuseum in Gävle ontdek je uiteraard meer historische pareltjes.
Land van IJzer en Småland
In het land van IJzer, een verzameling pittoreske industriedorpjes uit het einde van de 19e eeuw in de wijde omtrek van de stad Gävle, tuffen stoomtreinen over en langs de goed bewaard gebleven spoorweginfrastructuur van 6 kilometer uit 1881 tussen Jädraås en Tallås. Net als op de 14,5 kilometer lange Ohsabaan ten noordwesten van Växjö in Småland lijkt het alsof de tijd er heeft stilgestaan. Meer foto’s hier even klikken.
Meer informatie:
http://www.visitsweden.com/zweden/
http://www.trafikverket.se/Museer/Sveriges-Jarnvagsmuseum-Gavle/In-English—Gavle/Swedish-Railway-Museum/
http://bit.ly/Nc2lTD
http://bit.ly/LZA0uN
http://www.jtj.org/english/engelsk.html
http://www.ohsabanan.com/engelsk/index.php