Tweede leven voor metrostellen Groot-Brittannië

Advertentie

Underground londen struktonStrukton Rolling Stock maakt vandaag( 10 februari 2015 )bekend dat zij het tractie- en boordnetsystemen gaan leveren voor de ombouw van metrostellen van London Underground. Opdrachtgever is het Britse bedrijf Vivarail, dat D78-metrostellen heeft gekocht van London Underground. Vivarail wil deze elektrische voertuigen ombouwen tot dieselvoertuigen, zodat ze geschikt zijn voor inzet op het reguliere spoor. Het D78-materieel krijgt vier nieuwe dieselgeneratoren die de trein van energie moeten voorzien. Strukton levert per trein twee tractie- en boordnetsystemen, één voor en één achter onder het voertuig. Deze systemen moeten de stroom omvormen naar het juiste voltage voor de motoren, de batterijen en de boordnetsystemen.

Strukton Rolling Stock baseert zijn systemen op state-of-the-art IGBT-technologie. Dit zorgt voor een vloeiende acceleratie en levert vooral op langere trajecten een groter reiscomfort op voor de passagiers. Elk voertuig met motoren wordt voorzien van een IGBT-chopper, die zorgt voor de benodigde motorstroom. Strukton integreert het tractiesysteem, de besturingselektronica en de batterijlader in één kast. De technologie is vergelijkbaar met het systeem dat Strukton levert voor de metro in Toulouse. De ontwikkeling vindt plaats in de Struktonvestiging in Alblasserdam. De productie zal plaatsvinden bij Strukton Rolling Stock in Enschede.

De ombouw van de eerste voertuigen dient voor Vivarail als proefproject. De proefeenheid moet in de zomer van 2015 gereed zijn en zal door Vivarail op het eigen testspoor worden getest. Daarna volgt de ombouw van mogelijk 75 voertuigen, samengesteld uit elk twee tot drie bakken. Een mogelijk toekomstige optie is om de remenergie in de D78-voertuigen op te slaan in batterijen of super-capacitors. De remenergie kan vervolgens worden gebruikt voor bijvoorbeeld de verlichting en andere boordsystemen.

Van elektrisch naar diesel

Terwijl momenteel juist veel railvoertuigen worden omgebouwd van diesel naar elektrisch, doet Vivarail dit precies andersom: van elektrisch naar diesel. Het doel is immers de voertuigen in te zetten op de lokale lijnen in Groot-Brittannië. Deze lijnen zijn momenteel vaak niet uitgevoerd met bovenleiding. Er mogen dan wel plannen zijn om in de toekomst ook de lokale lijnen te elektrificeren, maar op dit moment is er vanwege de enorme groei van het spoorvervoer in de afgelopen jaren grote vraag naar dieseltreinen.

Vivarail, een jong bedrijf van specialisten uit de railsector, is speciaal opgericht voor het refurbishen en verstevigen van de D78-voertuigen, die het heeft gekocht van London Underground. Vivarail zal deze vloot, die in 1980 in gebruik werd genomen, ombouwen tot praktisch nieuwe treinen. Met een nieuw tractiesysteem, nieuwe besturingselektronica, een nieuwe cabine en een nieuw interieur zijn er na de ombouw 75 moderne treinen klaar voor de verkoop of verhuur.