Treinennieuws.nl weekend editie

 

Modelspoorseizoen wordt a.s. zaterdag 26 augustus geopend. De zomer is bijna voorbij. Nog enkele lieden zullen de laatste dagen rustig aan doen. Maar voor velen gaan de deuren van de modelspoorkamer, zolder of kelder weer open. Zaterdag a.s. gaan ook de deuren weer open van de grootste treinenzaak van Nederland (modelspoorbeurs Houten). Vanaf 10 uur is iedereen weer welkom. Niet alleen Eurospoor staat op het programma van menig modelspoorder, ook de modelspoordagen van Märklin en menig Duitse beurs (Messe) wordt bezocht.
Wij trekken ons gelukkig niets aan van alle negatieven berichten over de spoorwegen op de smalste sporen. Märklin en Minitrix maakten moeilijke tijden door. Ze zeggen wel eens: “De een zijn dood is de ander zijn brood”, dat geld zeker voor Fleischmann en Roco die werden door het Oostenrijkse Modelleisenbahn Geschaft overgenomen en bloeien als nooit te voren. Deze twee merken zijn dynamisch, jong, innovatief. Roco biedt zowel voor beginnende als gevorderde een fascinerende hobby die eeuwig jong blijft. Modelspoor fascinatie in HO, HOe en TT dat is Roco. Rijk aan detail en geavanceerde technologie zijn de uitgangspunten in de drie schalen. Roco richt zich als specialist in deze drie schalen op het internationale spoorwegverkeer, zowel analoog als digitaal. Denk bij aan hun digitale systeem, de Z21 modelspoorbaan controle.
Fleischmann combineert traditie en technologie. Een al zeer oude en bekende naam onder de modelspoorders als een hoogwaardig merk dat standaard als betrouwbaarheid en functionaliteit treinen levert. De hoge inzet voor de kwaliteit die Fleischmann heeft gekenmerkt, bestaat dit jaar 130 jaar, staat borg als een internationaal toonaangevend merk voor modeltreinen. Fleischmann richt zich op de twee sporen HO en N. Haar uitgebreide N-schaal collectie maakt Fleischmann (beginnende bij de digitale startset) zeer gewild in deze sector. Er zijn meer dan 350 zeer gedetailleerde modellen om uit te kiezen in het ruimtebesparende 9 mm spoor. Ook Fleischmann staat voor geavanceerde technologie en heeft net als Roco het Z21 modelspoorbaan controle systeem, deze is te gebruiken vanaf de digitale startset.

Voor de N-Spoorders bracht DM-TOYS (Duitsland) twee hele mooie  gelimiteerde Rheingold sets uit, heel mooi rijdend op onze testbaan, maar die alleen online bij DM-TOYS te bestellen zijn.

Naast de eerder genoemde merken hebben we natuurlijk ook PIKO nog. Het klassieke PIKO product werd wereldwijd bekend door maar liefst vier schalen. De maten HO, G,  TT en N geeft de PIKO Modelspoorder een volledig assortiment. Naast diverse locomotieven, passagiers- en vrachtwagens en het bouwen van modellen zijn beschikbaar met de PIKO A-rails en de PIKO G-Track alles wat nodig is door de modelspoorbaan vriend voor zijn hobby. Maar ook het vroeger in Oost Duitsland geliefde schaal TT  staat PIKO garant. Voor de Nederlandse modelspoor hebben zij bijna alle Nederlandse Stadler modellen van de GTW in spoor N (schaal 1: 160). Tijdens onze vakantie in Südtirol bleek in de weinige modelspoorzaken, PIKO zelfs als nummer één te staan.
Nederlandse treinen in modelspoor komen maar sporadische voor. Daar de modelspoorfabrikanten altijd buitenlandse firma’s zijn, natuurlijk Duitse, maar ook Amerikaanse en Japanse merken maken zelden Nederlandse modellen. Duitse, zoals Märklin/Minitrix heeft meestal één of twee modellen in hun assortiment. Minitrix heeft nu een hele mooie NS set (15547).

Dan hebben wij voor N-Spoorders natuurlijk Bisschop. Hier zijn bijna alle modellen van de in Nederland rijdende treinen te koop of te bestellen. Rob Bisschop is vooral begonnen als verzamelaar van N-modellen. Hij vertelt: “Toen wij bijna alle te wensen N-modellen hadden verzameld van de fabrikanten, hebben wij (mijn vader en ik) een eerste poging gedaan om een model te spuiten, wat ik nog niet had in die kleur. Ik doe de onderstellen, ruwbouw en later de afbouw. Mijn vader doet het spuit- en schuurwerk. Toen wij in contact kwamen met de man van N-Specials die bouwde ook hele mooie treinen, maar analoog en zonder front en sluit seinen. Dit deed ik altijd zelf toevoegen, want de beste man vond dat niet nodig in zijn modellen en na een gesprek ben ik dat voor hem gaan doen. Vervolgens kwam de vraag of ik voor een 3D geprinte kap een onderstel kon maken. Van het een kwam het ander. Na het stoppen N-Specials van wegen gezondheids redenen heeft Rob Bisschop nu zijn plekje overgenomen op de Modelspoorbeurs te Houten met heel veel 3D geprinte modellen. Het is een aardig assortiment van modellen te veel om opsommen. Daarvoor is het makkelijkste als u een bezoekje aan zijn stand brengt in Houten. We werken als hobbyisten in de avonduurtjes en weekenden dus heel snel gaat het bouwen van een trein nu ook weer niet. De onderstellen zijn meestal van Tomytec, maar voor bepaalde treinen maken wij gebruik van PIKO basis treinstellen met nieuwe kap in 3D print zoals de SLT. En een paar modellen spuiten wij over met dan een toevoeging zoals de NS 1100 met bots neus en de NS 1300 in het geel (de neus balk is dan nieuw in 3D print). Bisschop Modelbouw heeft geen verkoopsite. Zij verkopen alleen per mail, via de beurs of op het N-spoorforum in zijn eigen stukje Bisschop Modelbouw. Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust op de beurs in Houten.
Ieder merk heeft goedkope en aantrekkelijke startsets om uw treinenhobby te beginnen of goedkoop uit te breiden.
Ook op modelspoor informatie zijn er verschillende tijdschriften te koop. Denk aan Railhobby en Rail Magazine voor N-spoor zijn er ook twee, maar in de Duitse taal te koop. N-Bahner en N-Time.

Dan hebben we natuurlijk ook nog Z-Spoor of zoals velen het zeggen Spoor Z. Dit is een derde kleiner dan Spoor N, namelijk 1:220. In Z is alles mogelijk net als bij HO of welke schaal dan ook. Analoog maar ook Digitaal. Laat je voorlichten op de Stand van SpoorZ.  William weet er alles van en laat het zien op de stand.

Artitec altijd wel aanwezig
Is er ergens een modelspoorbeurs, negen van de tien keer kan je de prachtige Nederlandse modellen van Artitec zien en natuurlijk kopen. Van Hondekopppen t/m Stoomlocomotieven zoals de NS 3737.
ARTITEC is vanaf eind jaren negentig actief in de wereld van de modelbouw voor hobbyisten. Maar, laat u niet misleiden door dit relatief korte bestaan, want de jaren daarvoor werkten de heren van Artitec als maquettebouwers voor vele bekende architecten, scheepswerven en musea. Een van hun doelen is om door middel van modelbouw de historie zo realistisch mogelijk weer te geven. Om dit te bereiken experimenteren zij veelvuldig met nieuwe technieken en materialen.
Bij Artitec waarderen ze zowel de ‘beproefde’ en de vernieuwende technologie, bieden ze u een unieke combinatie aan van geavanceerde CAD / CAM-technologie met het traditionele, ervaren gevoel voor detail en afwerking. Het resultaat? De hoogste standaard in modelbouw. Of u nu een model wenst uit een andere periode of uit een ver land, Artitec kan het u leveren. Elk Artitec model is een perfecte mix van een ouderwets oog voor detail en state of the art technologie. Uitgebreide expert tips over de montage, schilderen en verwering zijn bijgevoegd in elke kit om u te garanderen dat u het beste uit het model haalt. De instructies zijn beschikbaar in verschillende talen.
Als u op zoek bent naar een authentiek, nauwkeurig en gedetailleerd model in H0 om uw scenery levensecht te maken kijk dan niet verder. Artitec modellen worden gemaakt met behulp van plastic (hars) gegoten techniek, onder vacuüm omstandigheden. Hierdoor kan Artitec de modellen fijner gedetailleerd weergeven dan het gebruik van andere methoden.
De voordelen zijn:
Fijne details zoals bakstenen, spijker gaten, hout, graan, scharnieren enz. kunnen worden gereproduceerd precies op schaal
Realistische effecten zoals scheve dakpannen, doorgezakte daken en gebarsten muren kunnen worden bereikt
Kleine details worden toegevoegd door gebruik geëtst messing-onderdelen
De ramen zijn gemaakt met behulp van een zeefdruk-techniek, waardoor nog meer details
Het model bestaat uit minder onderdelen, waardoor u tijd bespaart door niet zelf alle kleine onderdelen te plaatsen, met alle moeilijkheden die dat met zich mee kan brengen
Een gevolg van deze methode is dat de modellen onbeschilderd zijn. Dit is ongebruikelijk in de modeltrein scenery, maar heel gewoon in andere scenery. Door het volgen van onze deskundige richtlijnen en met een beetje oefening, zult u snel merken dat u meer realistische resultaten kunt bereiken door het zelf schilderen van uw modellen. Dit stelt u ook in staat om uw modellen beter aan elkaar aan te passen.

Tot slot van deze weekend editie een mooi vergelijkings foto van T-Gauge (1:450) via Z-Spoor (1:220) naar N-Spoor (1:160) die wij gisteren u al lieten zien.

%d bloggers op de volgende wijze: