Treinen op IJsland

IJsland loc 3In vakantietijden zoals nu, vragen wij altijd de desbetreffende geluksvogels die op vakantie gaan of zij aan Treinennieuws willen denken, als zij een trein zien. Fotografen voor ons archief is altijd het verzoek. Oude of nieuwe treintjes voor toeristen rijden namelijk overal op deze wereld.
Soms zitten wij er ook wel eens naast, zoals onlangs Bianca Damsteeg naar IJsland ging, daar rijden geen treinen of trams, hadden wij tegen haar gezegd. Wij keken dus wel even op toen per WhatsApp foto’s binnen kwamen van een locomotief die in Reykjavik stond.
Het klopte wel, momenteel rijden er geen treinen of trams op IJsland, echter in vroeger jaren waren er drie spoorlijnen op IJsland. Plannen voor een spoorlijn met reizigersvervoer waren er tussen 1906 en 1931.
In 1913 werd een smalspoorlijn met een spoorbreedte van 900 mm en twee in totaal 12 kilometer lange trajecten in gebruik genomen. Aanleiding van de aanleg van deze spoorlijnen was de uitbreiding van de haven van Reykjavik. Deze spoorlijn diende uitsluitend voor het vervoer van goederen. Na het beëindigen van de aanleg van de lijn in 1917 bleef de lijn tot 1928 in gebruik. Voor de exploitatie had men de beschikking over twee bij Lokomotivfabrik Arnold Jung al in 1892 gebouwde stoomlocomotieven.
Echter, beide locomotieven, Pionér wordt tentoongesteld in Reykjavík Stad, Árbær openluchtmuseum, terwijl de Miner kan worden gezien in het havengebied van Reykjavik.
Dat is ongeveer alles wat er te IJsland spoorweggeschiedenis.
IJsland loc 1Hiermee is IJsland het enige land ter wereld zijn die soortgelijke locomotieven als origineel museumstuk heeft bewaard, in de meeste landen is van de eerste locomotief die er dienst heeft gedaan geen origineel exemplaar meer aanwezig, maar een nagebouwd exemplaar.
Hoelang IJsland een land zonder spoor- of trams blijft is moeilijk te zeggen.
Een tijdje terug publiceerde Reykjavík Grapevine een artikel over een mogelijke treinverbinding tussen de hoofdstad en de internationale luchthaven van Keflavík. De hoofdstad aansluiten op de luchthaven is volkomen logisch en het is de eerste keuze voor een mogelijke spoorlijn in IJsland. De bestaande hoofdweg tussen de twee bestemmingen is steeds verstopt, en een snelle doorvoer van en naar Keflavík is essentieel. Een trein van en naar de luchthaven zal veel voor IJslanders veranderen. Natuurlijk zal het een lange tijd duren voordat deze visie werkelijkheid kan worden. Maar het begin is er de “Iceland train”.

Bron toekomstplannen IJsland: Katharina Hauptmann Foto’s: Bianca Damsteeg

%d bloggers op de volgende wijze: