Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch

Advertentie

ProRail en NS hebben een smartwatch applicatie ontwikkeld om hoofdconducteurs te ondersteunen bij het vertrekproces. De hoofdconducteurs krijgen via het horloge actuele informatie over de treinvertrektijden en kunnen daardoor de trein eerder gereedmaken voor vertrek. Dit moet er voor zorgen dat treinen nog vaker op tijd kunnen rijden. NS en ProRail willen op deze manier de prestaties op het spoor verbeteren. Ook machinisten hebben een nieuw hulpmiddel gekregen.
Of het Zwitserse horloges zijn vertellen NS en ProRail niet. Maar volgens kenners onderscheiden de Zwitserse horloges in precisie, kwaliteit en duurzaamheid. Een garantietermijn van 10 jaar voor Zwitserse horloges is geen uitzondering. Dat moet Apple ook een tijd terug hebben gedacht, toen zij voor hun nieuwe iPad en iPhone, een tijdaanduiding nodig hadden. Men vergat even dat er wel eens een licentie nodig hadden voor deze tijdaanduiding app. Maar Zwitserland is er natuurlijk trots op dat een bedrijf als Apple, ook de Zwitserse precisie waardeert. Dus Apple is tot een overeenkomst gekomen met de Zwitserse spoorwegdienst SBB. Het is ons niet bekend of ProRail en NS ook voor Zwitserse precisie hebben gekozen. Eén ding is zeker, de reizigers kan zich ‘s morgens niet nog een keer omdraaien in bed, want als je te laat op het station aankomt, zal je heel vaak de rode achterlichten van de trein zien en klagen bij de NS helpt niet meer.

Zwitserse Mondaine SBB klok

Succesvolle proef met nieuw Smartwatch
Eerder dit jaar deden ProRail en NS een proef met de smartwatch. Op de smartwatch kregen de conducteurs informatie over de exacte tijd en eerste volgende vertrektijd. De horloges gaven een trilsignaal op het moment dat de vertrektijd naderde en tellen af tot aan de juiste vertrektijd. Het hebben van de exacte tijd en het krijgen van een trilsignaal op de pols als het bijna tijd is om te vertrekken, bevordert volgens de proef het op tijd vertrekken. Op dit moment wordt onderzocht of het technisch gezien haalbaar is om de smartwatch op grote schaal uit te rollen.
Innovaties
ProRail bevordert innovatieve oplossingen voor het spoor. Daarvoor werkt ProRail onder andere nauw samen met de technische universiteiten, innovatieve bedrijven, aannemers en andere vervoerders. Daarnaast werkt de afdeling Innovatie van ProRail aan de introductie van nieuwe technologieën en andere verbeteringen van het spoor. ProRail wil onder meer door het gebruik van smart sensoren, het Bigdata-lab, gebruik van RouteLint, een rolpantograaf en frontcamera’s op treinen het Nederlandse spoor betrouwbaarder maken.
Beter en meer
NS en ProRail werken samen aan betere prestaties op en rond het spoor om reizigers onder alle omstandigheden een betrouwbare dienstregeling te bieden en meer treinen te laten rijden. Eind 2017 rijden er tussen Amsterdam en Eindhoven zes intercity’s per uur. Op dit moment zijn dat er nog vier per uur. Dat vraagt om verbeteringen op allerlei gebieden. Zo is er een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit. De smartwatchapplicatie is een van de hulpmiddelen die in dit kader door NS en ProRail gezamenlijk is ontwikkeld.

Maar de NS doet meer

Maar de NS doet meer om de treinreiziger naar haar zich te informeren, zoals de vormgeving reisinformatieschermen zijn in lijn met Reisplanner bijgesteld.
NS heeft met ingang van vandaag de vormgeving van actuele reisinformatie op perrons en in stations meer in lijn gebracht met de manier waarop die informatie in de Reisplanner staat. Kleur en taal op de digitale borden komen nu meer overeen met de manier waarop reizigers informatie zien op bijvoorbeeld Reisplanner-apps. Daarmee komt NS tegemoet aan suggesties van reizigers over het weergeven van actuele reisinformatie.
De nieuwe opmaak is bijvoorbeeld te zien bij een verstoring waarbij de geplande eindbestemming van een trein niet kan worden bereikt. Niet langer is dan onderaan in het scherm de wijziging in blauwe tekst te zien, maar komt in rood prominent onder de geplande bestemming de zin te staan ‘Rijdt niet verder dan’, gevolgd door het nieuwe eindstation. Hierdoor worden reizigers duidelijker gewezen op een verandering in hun reis.
Reizigers hebben verder gesuggereerd op de perronschermen meer tussengelegen stations in beeld te laten. Voorheen kwam het voor dat op perronborden, in geval van een route met veel stations, deze afwisselend werden getoond. Vanaf vandaag blijven zoveel mogelijk stopstations in beeld staan.
Net als op de apps worden op alle schermen eventuele vertragingsminuten voortaan aangegeven met rode cijfers en letters. Hierdoor worden reizigers meer attent gemaakt op een vertraging.
En ook nieuw: op de schermen worden afwijkingen van het spoorboekje nu ook in het Engels weergegeven om reizigers die geen Nederlands spreken tegemoet te komen. Bron en foto: ProRail