Trein weeralarm

Zondag (10-10-10). tussen 06.22 en 23.57 hevige sneeuwbuien en ijzel.
Tenminste, ze doen alsof. NS en ProRail werken samen aan het winterbestendig maken van het spoor. Treinen en wissels worden minder gevoelig gemaakt voor sneeuw en ijzel. We zorgen voor sneeuwvrije perrons en trappen, betere service en reisinformatie. En er liggen uitgewerkte plannen klaar om ook onder extreme weersomstandigheden de treinen te laten rijden, volgens een speciale dienstregeling die alleen bij extreem weer wordt ingezet. Om te zien of deze speciale dienstregeling ook in de praktijk inzetbaar is, wordt er een grote test gedaan op zondag 10 oktober. Om u ook bij extreem weer op uw bestemming te brengen is deze speciale winterdienstregeling ontworpen. Bij deze speciale dienstregeling rijden treinen volgens een ‘pendelprincipe’. Bij pendelen rijden de treinen over kortere trajecten heen en weer in plaats van dat deze lange trajecten rijden. Deze dienstregeling maakt de kans klein dat verstoringen leiden tot kettingreacties waar reizigers op andere trajecten last van krijgen. Ook als sneeuw en ijs ernstige overlast veroorzaken. We verwachten de winterdienstregeling maar zelden te moeten inzetten. Door de verbeteringen aan o.a. wissels en treinen zal meestal volgens de reguliere dienstregeling kunnen worden gereden. De ‘omschakeling’ naar een aangepaste dienstregeling bij extreem weer vraagt zo’n wezenlijk andere manier van werken dat testen noodzakelijk is nog vóór de sneeuw valt.

Foto: Bart Peters

%d bloggers op de volgende wijze: