Transrapid 09 – wordt vervolgd

Advertentie

Transrapid 09 Poortwachter en museum van de Kempervleesfabriek.Toen Hermann Kemper in 1934 het patent aanvroeg voor een wielloze magneettrein had hij niet het idee dat zijn patent zou eindigen als poortwachter en museum voor de Kempervleesfabriek in Nortrup. Een absurde gedachte als je er over nadenkt maar sinds donderdag veertien september bewaarheid geworden.

In het najaar van 2016 was er een veiling van de Transrapid 09 georganiseerd door de Duitse Bond omdat zij geen toepassing hadden voor het betreffende voertuig. De Transrapid 09 was het laatste technische hoogstandje na het ongeluk van de Transrapid 08 voor de lijn van München luchthaven naar het hoofdstation van München. De Transrapid 09 is een elektrische trein zonder wielen die volledig inductief zijn energie krijgt en zich verplaatst via een lineaire elektromotor. Dit geheel volgens de gedachte van Diplom-Ingenieur Hermann Kemper. De Familie Kemper die een vleesfabriek in Nortrup runt en familie is van Hermann Kemper hebben ook op de Transrapid 09 geboden en het hoogste en interessantste bod gegeven. Daarmee is de vleesfabriek Kemper in Nortrup eigenaar geworden en is de cirkel weer rond.
In de nacht van dertien en veertien september was dan het transport tussen de testbaan in Lathen naar Nortrup. Onder lokale belangstelling en pers werden de drie eenheden of bakken van de trein met vrachtwagens voor zwaar en groottransport getransporteerd.
Het bedrijf Kemper had al een betonnen constructie gebouwd. Deze betonnen constructie is 75 meter lang en heeft de vormgeving van een magneetbaan waar het voertuig Transrapid 09 zijn eindstation zou hebben. Na aankomst van het transport werden de drie eenheden meteen op deze betonnen constructie geplaatst. Het ophijsen van de Transrapid 09 ging echter moeizaam omdat de eenheden het zwaartepunt niet direct in het midden hebben en de constructie waarmee een Transrapid omhoog gehesen moet worden niet goed gebruikt werd. Echter toen de werkmannen het onder de knie hadden ging het ophijsen goed en kon het werk voortvarend voort gezet worden. Dit soort activiteiten wekken altijd de aandacht van het publiek op en de inwoners van Nortrup kwamen er ook in grote aantallen op af. De Kempervleesfabriek had dit voorzien en trakteerde het publiek op smakende braadworst en frisdrank.
Met de verkoop van de Transrapid en het plaatsen van de Transrapid 09 voor de Kemperfabriek is de indruk gewekt dat het verhaal van de magneettrein een einde heeft en daarmee het boek gesloten kan worden.
Duitsland heeft zijn rede waarom ze op dit moment niet kiezen om de Transrapid techniek te implementeren. Hoge kosten van onder andere de hereniging hebben er toe geleid dat Duitsland in geen enkel project grote bedragen kon investeren en heeft dan ook infrastructuur van auto- en spoorwegen dat groot onderhoud vraagt. De nieuwe ICE vier Baureihe 412 van de DB heeft dan ook een topsnelheid van 250 km/uur.
Duitsland doet dan zelfs helemaal niets, maar de ontwikkeling van de magneettrein en de lineaire elektromotor gaan wel door. Thyssen Krupp die achter de gehele ontwikkeling zit van de Transrapid ziet nieuwe toepassingen en gaat de kennis gebruiken voor liften. In de steden Beijing en Changsha in China, Incheon in Korea en Nagoya Japan worden lage snelheid metro’s op basis van de magneettrein gebruikt en uitgebreid. In Shanghai China verplaatst een magneetrein op basis van de Transrapid 08 met een snelheid van 430km/uur tussen Longroad station en de luchthaven en in 2027 heeft Japan zijn eerste lijn Tokio- Nagoya op basis van de magneettrein in dienst. Op deze lijn zal een magneettrein met 500 km/uur tussen de genoemde steden leviteren.
Ook in Nederland zijn weer plannen en denkt men na over een magneettrein. In het  document “Overstappen naar 2040” uitgegeven door het Ministerie van I&M wordt de  magneettrein weer genoemd en Stichting Freedom of Mobility ziet kansen voor de  magneettrein in Nederland die de gehele Intercity en hogesnelheidstrein van het  conventionele spoor gaat overnemen. Deze magneettrein is dan op basis van de Transrapid  09 die nu in Nortrup staat.  Het boek van de Transrapid en het hoofdstuk van de Transrapid09 is dan ook niet uit, maar  krijgt een ijzersterk vervolg. Alleen de vertaling is niet meer vanuit het Duits maar vanuit het  Chinees of Japans.    Bron en foto’s: Wouter van Gessel