Tramremise Zichtenburg volledig in gebruik

ZichtenburgDen Haag 26 juli 2013 – Er is een nieuwe mijlpaal bereikt in de renovatie van tramremise Zichtenburg in den Haag. Vanaf vrijdag 26 juli kan het Haagse vervoerbedrijf HTM, weer volledig over zijn werkplaats beschikken. De werkplaats maakt deel uit van tramremise Zichtenburg, die sinds begin april van dit jaar een ingrijpende verbouwing ondergaat. Strukton Rail verzorgt in opdracht van HTM de uitbreiding en reconstructie van de tramsporen en de bovenleiding op en rond de remise.
Tramremise zichtenburg
In remise Zichtenburg onderhoudt en stalt het Haagse vervoerbedrijf HTM Personenvervoer NV zijn railvoertuigen. Na de zomer van 2014 neemt HTM veertig nieuwe Siemens Avenio trams in gebruik. Deze trams zijn breder dan de huidige voertuigen. De onderlinge afstand tussen de opstelsporen en aansluitende wisselkammen moet daardoor worden verbreed. HTM grijpt deze gelegenheid aa n om ook de toeleidende sporen te reconstrueren. Het exploitatie- en onderhoudsproces zijn van elkaar gescheiden waardoor de rangeerbewegingen naar de andere kant van de remise zijn verplaatst. Hierdoor en door geluidsreducerende maatregelen ontstaat minder overlast voor de omwonenden.
De spoorreconstructie van de toegang naar de werkplaats van HTM is inmiddels voltooid en aangesloten op de omliggende en aangepaste infrastructuur. De komende zeven maanden zullen de twee opstelhallen (in totaal 11 sporen) en de toeleidende wisselkammen worden vernieuwd. Vóór de zomer van 2014 moet de verbouwing zijn afgerond.
Verbouwing remisehallen
Voor de komst van de nieuwe trams worden twee remisehallen (in totaal 11 sporen) en de toeleidende wisselkammen vernieuwd. Vóór de zomer van 2014 moet de verbouwing zijn afgerond. Strukton Rail voert de opdracht uit als hoofdaannemer en verzorgt het spoor- en bovenleidingwerk. Strukton Bouw voert de bouwkundige aanpassingen aan beide remisehallen uit, Van Bemmel voorziet in de civiele werkzaamheden en SPL Powerlines verzorgt de aanpassingen aan de bovenleidingconstructies.
Hieronder in het kort een overzicht van de werkzaamheden:
Verwijderen oude sporen
Leggen van nieuwe sporen en bogen
Vervangen van 32 wissels
Vervaardigen van ca. 550 lassen (zowel Thermiet als InnerShield)
Vernieuwen van ca. 4500 m rijdraad (bovenleiding)
Plaatsen van 97 bovenleidingmasten in buisfundatie
Verbouwen van de hallen
Plaatsen van smeerinstallaties (door RailPartnerHolland) in de bogen om geluidsoverlast te beperken
HTM maakte een filmpje over de verbouwing van de remise:  en hier rijdt de nieuwe Avenio tram.

%d bloggers op de volgende wijze: