Toch sneller?

Advertentie

Het Hauptbahnhof in Berlijn – Foto: Marjolein van der Kolk – Auteur van “Mijn Berlijn”

NS en Deutsche Bahn komen over een half jaar met een gezamenlijk plan om de trein Amsterdam – Berlijn te versnellen. Het doel is om de huidige reistijd van zes uur en 22 minuten per eind 2021 terug te brengen naar vijf uur en per eind 2025 naar vier uur. Als dat lukt, de extra snelle trein met de Nederlandse delegatie naar Berlijn, liep op het Duitse deel van het traject wel kwartier vertraging op. Daarbij wordt ook gekeken of de trein sneller kan via de route Arnhem en Duisburg. De huidige trein rijdt via Hengelo en Hannover. Dat meldt Roger van Boxtel op twitter en op de NS Perssite. Tot nu was versnelling van de intercity Berlijn vooral een wens van NS-topman Roger van Boxtel.

Tijdens Innotrans heeft Van Boxtel vorige maand in Berlijn met Duitse overheden en instanties gesproken. Vanwege het spoorongeluk in Oss komt NS pas nu naar buiten met de resultaten van deze gesprekken. Al zag de DB, volgens de Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung (nog niets in de NS plannen) om de reistijd tussen de Hoofdsteden Amsterdam en Berlijn te verkorten, nu komen de DB en de NS met een gezamenlijk plan.
Enak Ferlemann, staatssecretaris van het Duitse verkeersministerie, wil samen met Nederland investeren in versnellen van de trein via het bestaande spoor. Ook wil hij dat Deutsche Bahn nieuw materieel koopt en dat er snellere treinpaden beschikbaar komen. NS heeft voor de verbinding nieuwe locomotieven van het type Vectron bij Siemens besteld. Daardoor hoeven de treinen in de toekomst niet meer in Bad Bentheim van locomotief te wisselen, wat ook weer 10 minuten scheelt. De trein bestaat verder uit oude Duitse intercityrijtuigen, het is al langer het plan dat die vervangen gaan worden. De verwachting is dat bij een reistijd van vier uur het aantal treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn kan verdubbelen naar ruim twee miljoen per jaar.
Over ongeveer zes maanden ligt er dus één plan dat beschrijft hoe de verbinding Amsterdam-Berlijn op korte termijn sneller kan – en welke investeringen in infrastructuur nodig zijn om uiteindelijk tot een flink kortere reistijd te komen. NS, ProRail, Deutsche Bahn en betrokken overheden zetten hiervoor samen alle opties op een rij. In navolging van de Nederlandse staatssecretaris van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) hebben ook de betrokken Duitse overheden zich tijdens spoorbeurs Innotrans geschaard achter het plan voor versnelling. De Frankrfurter heeft ons op een verkeerd been gezet. Er is al geruime tijd contact tussen staatssecretaris van Veldhoven en haar Duitse collega Ferlemann om de gezamenlijke ambitie voor een snellere trein kracht bij te zetten. Bij een reistijd van rond de vier uur tussen Amsterdam en Berlijn is deze internationale treinverbinding een serieus alternatief is voor het vliegtuig. Bij een dergelijke snelle trein is volgens NS een marktaandeel van 30 tot 35% realistisch en haalbaar, vergelijkbaar met de huidige markt voor de snelle Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Het aantal internationale treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn verdubbelt volgens deze prognose naar ruim naar twee miljoen reizigers per jaar.
Innotrans
In september is tijdens spoorbeurs Innotrans in Berlijn intensief gesproken met vertegenwoordigers en bestuurders van meer dan tien relevante instanties en overheden waaronder de Europese Commissie, het Duitse Bondsministerie voor Verkeer, de regering van de deelstaat Nedersaksen, de regering van de stad Berlijn en Deutsche Bahn. Alle partijen zijn het erover eens dat de lijn Amsterdam – Berlijn echt aan de beurt is om de reiziger een beter product met kortere reistijd en meer comfort aan te bieden.
Starten met één snellere trein
Het doel is de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn zo spoedig mogelijk te verkorten; liever vandaag dan morgen start NS met één snellere trein per dag erbij. Op de langere termijn moet tussen beide hoofdsteden een treinverbinding ontstaan die een volwaardig alternatief biedt voor het vliegverkeer tussen beide metropolen.
NS doet wat het kan op het gebied van dienstregeling en materieel. Daarnaast zijn flinke investeringen in het spoor nodig – ook in Nederland. Belangrijk is daarom dat de partners NS, ProRail en Deutsche Bahn samen optrekken.
Bereikt in Berlijn – de belangrijkste afspraken op een rijtje
De afspraak met Deutsche Bahn is gemaakt om in de komende zes maanden een versnellingsagenda (Fahrplan zur Beschleunigung der Zugverbindung Amsterdam-Berlin) op te stellen die aansluit bij het gezamenlijke plan voor versnelling.
De Duitse staatssecretaris Ferlemann (Bundesministerie für Verkehr) wil snel verbeteringen langs de bestaande route voor alle huidige Berlijntreinen. Hij gaat zich ervoor inzetten dat beter materieel gekocht wordt en er snellere treinpaden beschikbaar komen. Dit gaat hij met Deutsche Bahn bespreken. Bovendien zegde hij toe dat geplande verbeteringen van infrastructuur op deze verbinding snel worden gerealiseerd om ook hierdoor een aantal minuten reistijdwinst te boeken.
Voor de Bundesverkehrsminister is versnelling van de verbinding onderdeel van het Duitse programma voor hoogfrequent spoor (Deutschland Takt 2030) en worden de opties voor versnelling ook binnen dit kader verder onderzocht. Ook het rijden van een extra binnenlandse trein op de bestaande route (waardoor de intercity Berlijn minder vaak hoeft te stoppen) of een route via Utrecht, Arnhem, Oberhausen en Duisburg zijn voor hem mogelijkheden die goed in kaart moeten worden gebracht.
De steden Amsterdam (wethouder Sharon Dijksma) en Berlijn (staatssecretaris Gaebler) spraken hun steun uit.
Staatssecretaris Lindner heeft namens de deelstatelijke regering van Nedersaksen volle ondersteuning toegezegd. Namens de Europese Commissie gaf Elisabeth Werner aan dat capital-to-capital verbindingen prioriteit van Europa zijn en dat deze verbinding daarvoor een perfecte showcase kan worden.
Wat doet NS nu al?
NS kijkt al geruime tijd naar verbetering van de intercity Berlijn – deze wens komt niet uit de lucht vallen. NS onderzoekt samen met Deutsche Bahn de gewenste route van de trein. Er zijn meerdere trajecten mogelijk tussen deze steden. Het onderzoek naar de nieuwe verbinding gaat er ook vanuit dat een snellere intercity Amsterdam-Berlijn start met één rit per dag in aanvulling op de bestaande dienstregeling. Uiteraard zullen verbeteringen in de huidige treindienst ook worden opgepakt door NS en Deutsche Bahn.

1) Korte termijn: Nieuwe locomotieven
NS rondt binnenkort de voorbereiding af voor het verwerven van nieuwe locomotieven voor de intercity Berlijn. In 2019 start de aanbesteding hiervan.
2) Met de nieuwe locomotieven snel een snellere trein starten
Als de nieuwe locomotieven rijden tussen Amsterdam en Berlijn dan kan een snelle trein Amsterdam-Berlijn worden toegevoegd in aanvulling op de bestaande intercity Berlijn. Hiervoor is het ook nodig extra rijtuigen te verwerven.
3) Ontwikkelingen op lange termijn: compleet nieuwe treinen
Ook voert NS al geruime tijd gesprekken met Deutsche Bahn over het toekomstige materieel voor de Intercity Berlijn. Deze compleet nieuwe treinen moeten echt nog besteld, gebouwd en getest worden voordat deze passagiers kunnen vervoeren.

De bovenste verdieping van het Hauptbahnhoff in Berlijn waar de ICE aankomt en vertrekt. Foto: Treinennieuws.nl