Strukton bouwt mee aan metro van Riyadh Saoedi-Arabië

Metreo RiyadhStrukton heeft als lid van het FAST consortium opdracht gekregen van Arriyadh Development Authority (ADA) om mee te bouwen aan drie van de zes lijnen van een volledig automatisch en onbemand metrosysteem dat door de stad Riyadh wordt aangelegd. Het contract bevat tevens een optie voor een onderhoudscontract voor 10 jaar. De totale contractwaarde bedraagt 6 miljard euro, het aandeel van Strukton vertegenwoordigt bijna 1 miljard euro.
Dit project wordt gefinancierd door de regering van Saoedi-Arabië via het Public Investment Fund. Het project zal in 5 jaar worden uitgevoerd, er zullen ruim 15.000 mensen aan werken. Het onbemande metronetwerk zal in totaal 176 kilometer lang worden met 87 stations. Planning is dat het netwerk in 2018 operationeel zal zijn.
AST consortium bestaat, naast Strukton, uit de leden FCC – Spanje (consortiumleider), Freyssinett – Saudi-Arabië, Alstom – Frankrijk, Samsung CT – Korea, Setec – Frankrijk en Typsa – Spanje.

De Arriyadh Development Authority (ADA) heeft het FAST consortium één van de drie contracten gegund voor de bouw van de metro Riyadh, momenteel het langste metrosysteem in ontwikkeling ter wereld. Het contract omvat het ontwerp en de bouw van de lijnen 4 (geel), 5 (groen) en 6 (paars) met in totaal 25 stations. De bouw omvat in 64,6 kilometer spoor waarvan 29,8 kilometer viaduct, 26,6 kilometer ondergronds spoor en 8,2 kilometer bovengronds spoor.
Om de tunnels in de drie lijnen te kunnen bouwen zal het consortium met Strukton drie tunnelboormachines met een diameter van bijna 10 meter gebruiken. Op de lijnen zal gereden worden met door Alstom te leveren onbemande treinstellen, ieder bestaande uit twee wagons. Er zullen vier type stations worden gebouwd: ondergronds, bovengronds, verhoogd en intermodaal voor de verbinding tussen de verschillende lijnen.
Het grootste metroproject in de wereld
De zes lijnen van het Riyad metroproject beslaan meer dan 176 kilometer, waarmee het op dit moment het grootste metrostelsel in ontwikkeling is in de wereld. Voor de bouw zal 600.000 ton staal nodig zijn (80 maal zoveel als voor de bouw van de Eiffeltoren), 4,3 miljoen kubieke meter beton (11 maal zoveel als voor Burj Khalifa, de hoogste wolkenkrabber van de wereld) en er zullen meer dan 30.000 mensen aan werken, waarvan meer dan de helft behorend tot het consortium met Strukton.
Riyadh stationsRiyadh stations
Het dubbele spoor zal Appitrack gebruiken. Om het energieverbruik te optimaliseren zal het tractie-energiesysteem worden uitgerust met HESOP, Alstoms innovatieve omkeerbare onderstation oplossing, waarbij tijdens het remmen teruggewonnen energie opnieuw door het netwerk gebruikt kan worden. Dit project is de eerste referentie voor Strukton in Saoedi-Arabië, waar nog meer kansen op metrogebied aan komen. Jos Hegeman, directeur van Strukton Civiel: ‘Ons ervaren team is betrokken bij tal van tunnelprojecten, civiele werken en heeft een brede kennis op het gebied van railsystemen. We zijn verheugd dat we door de stad Riyadh geselecteerd zijn om te helpen bij dit grote project om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken.’

%d bloggers op de volgende wijze: