Station Paris du Nord op de schop

paris du-nordGeen historisch station blijft gespaard voor een flinke opknapbeurt. In Nederland zijn we er al aangewend. Komplete nieuwe stations verrijzen er. Ga maar eens naar Rotterdam. Na Amsterdam, Wenen, noem maar op, zal Paris du Nord de kans ook niet ontspringen. Gares et Connexions, de station beheeronderneming van de Franse nationale spoorwegen de SNCF willen het mooie station, dat bijna iedere Nederlander wel eens gezien heeft, gaan renoveren. Wel in fases dat tot 2023 duurt. Dit ingrijpende plan werd aangekondigd door de Voorzitter van de SNCF Guillaume Pepy en Anne Hildago, burgemeester van Parijs. De toename van passagiers zowel stedelijke als internationale maakt dit noodzakelijk. Vanaf 2016 zal worden begonnen met de werkzaamheden rond de Eurostar. In de eerste instantie, zal de Eurostar lounge worden verplaatst om de passagier stroom vóór de invoering van Siemens Velaro hoge snelheid treinstellen op het Parijs-Londen traject met meer stoelen. In 2017 en 2018, komt de belangrijkste renovatie aan de beurt. Het gedeelte voor platforms moet worden herzien om beter gebruik en met behoud van winkels en andere diensten, en de verlichting wordt aangepast om het natuurlijke licht gelegenheid te binnen om door het glazen dak binnen te komen. De vloer zal worden vernieuwd met graniet tegels. Vanaf 2018 tot aan 2023 zal de SNCF en haar partners, en stedenbouwkundigen zich richten op de verbetering tussen de stad en het station. Een ander doel is om de aansluitbaarheid tussen Paris-Nord en Paris-Est, die het eindstation voor treinen vanuit Charles-de-Gaulle vliegveld CDG Express in 2023 te verbeteren. SNCF is tot nu toe niet in staat om een volledige kostenraming te geven, maar reken er maar op, dat het weer duurder wordt als geraamd. Bron: Railway Gazette

%d bloggers op de volgende wijze: