Stadler wint in Frankrijk met locomotiefgeneratie

Advertentie

Stadler wint de eerste bestelling in Frankrijk voor de innovatieve locomotiefgeneratie. De fabrikant Stadler(als jaren bekend van de FLIRT en de KISS)en sinds eergisteren de Traverso), de Franse railgoederen-vervoerders VFLI en leasemaatschappijen Alpha Treinen hebben contracten getekend voor de eerste twaalf diesel-elektrische locomotieven EURO4001 en het prototype van de dual-mode locomotief EURO DUAL.

Beide modellen maken deel uit van de nieuwe generatie zesassige locomotieven, ontwikkeld door Stadler in Valencia voor de Europese markt. VFLI zal de 13 nieuwe locomotieven gebruiken voor het goederenvervoer per spoor in Frankrijk en België.
De Franse railgoederenvervoerders VFLI, een dochteronderneming van de SNCF, maakt gebruik van de locomotieven van Stadler sinds 2013 voor zijn vrachtvervoer diensten. De vloot van het bedrijf bestaat momenteel uit 19 EURO4000-locomotieven, waarvan de laatste eind 2017 werden opgeleverd. VFLI is de eerste Franse afnemer van de nieuwe generatie locomotieven Co’Co’ die Stadler haar fabriek in Albuixech heeft ontworpen en gemaakt om het goederenvervoer per spoor in Europa te vernieuwen.
Leasemaatschappij Alpha Trains bezit een vloot van 30 EURO4000-locomotieven die worden geëxploiteerd door verschillende spoorwegmaatschappijen in Spanje en Portugal. Alpha Trains breidt momenteel haar activiteiten uit door extra Stadler-locomotieven in Frankrijk te leasen.
Het EURODUAL is het technologische antwoord van Stadler op de uitdagingen van grensoverschrijdende corridors, zoals de corridors voor het Middellandse Zeegebied en de Atlantische spoorrail. Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia, benadrukt het belang van het project en de voordelen van het nieuwe platform: “De euro DUAL is het resultaat van vele jaren werk en de middelen die we hebben geïnvesteerd in onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Met zijn avant-garde technologie dekt de locomotief alle behoeften efficiënt en betrouwbaar af. De spoorwegexploitanten krijgen zo tal van economische en ecologische voordelen ».
Een van de contracten omvat de aankoop van het prototype van de EURO DUAL door VFLI dat Stadler gebruikt voor de homologatie van het nieuwe platform in Frankrijk en België. De veelzijdige locomotief biedt twee oplossingen in één door de combinatie van twee aandrijfmethoden: elektrisch en diesel. Ze gaat op geëlektrificeerde lijnen met 25 kV AC en 1,5 kV DC met een vermogen van 7000 kW, maar wordt aangedreven voor niet-geëlektrificeerde lijnen door een IIIB dieselmotor met 2.800 kW. Dankzij het hoge vermogen en de hoge tractie en het ultramoderne adhesiecontrolesysteem, kan het langere en zwaardere treinen vervoeren. Daarbij komt nog de operationele flexibiliteit van de krachtige dieseltractie en de milieuvoordelen van elektrische tractie.
Over VFLI
VFLI, een dochteronderneming van SNFC, het Franse spoorwegbedrijf in staatseigendom, werd opgericht in 1998 en is uitgegroeid tot een toonaangevende railvrachtexploitant. Het dynamisch bedrijf heeft ervaren aanhoudende groei en telt ongeveer 900 werknemers. Het werk draait vooral rond de behoeften van de klant op het gebied van veiligheid, kwaliteit en snelheid. Dagelijks zijn er ongeveer 60 treinen op het Franse spoorwegnet in gebruik en zorgt voor logistieke werkzaamheden aan de industrieterreinen van haar klanten ook. Maar VFLI streeft er ook voortdurend naar haar CO2 uitstoot zo milieuvriendelijk mogelijk te maken te verbeteren.
Over Alpha Trains
Alpha Trains is de leasemaatschappij voor railvoertuigen in continentaal Europa. Ongeveer 100 mensen in 11 landen werken in de kantoren die in Luxemburg, Antwerpen, Keulen, Madrid en Parijs gevestigd zijn. Alpha Trains heeft 435 reizigerstreinen en 370 locomotieven en biedt op maat gemaakte leasing oplossingen, een uitgebreide expertise in onderhoud en reparatie evenals vele jaren ervaring in de financiering van nieuwe bouwprojecten. De vloot van Alpha Treinen zijn door vele publieke en private operatoren in 15 Europese landen. De aandeelhouders van Alpha Treinen zijn Arcus Infrastructure Fund, AMP Kapitaal en Public Sector Pension Investment Board (PSP Investment). Bron en foto: Stadler Zwitserland