Stadler Rail presenteert de eerste BLS dubbeldekker

Advertentie

De presentatie van het eerste BLS dubbeldeks treinstel is een historisch moment, zowel voor Stadler als voor de BLS. De aanschaf van dubbeldekkers door de BLS helpt de lijnen van de S-Bahn Bern met 30 procent meer zitplaatsen. De 28 bestelde treinstellen zijn vervaardigd door Stadler Rail in Altenrhein (Zwitserland) en worden geleidelijk geleverd tot het einde van 2014. De eerste, in BLS kleuren, treinen zijn te zien op trajecten vanaf eind 2012.

Vandaag, precies om 12.40 uur, was het zover, Peter Spuhler (eigenaar en CEO van Stadler Rail) en Bernard Guillelmon (CEO BLS) onthulde de eerste dubbeldekker in de geschiedenis. De BLS heeft in totaal 28 dubbeldekker treinstellen van het type KISS ( Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahntriebzug) gekocht. De op een na grootste spoorwegmaatschappij in Zwitserland, zal de nieuwe treinen in de dienstregeling rond Bahn Bern inzetten.

De eerste KISS is gebouwd in slechts negen maanden in de Stadler fabriek in Altenrhein. Na uitgebreide testen en proefdraaien in het oosten van Zwitserland is de overdracht van het eerste trein aan de BLS geschied.

Meer ruimte, comfort en veiligheid
Met 335 zitplaatsen (inclusief 61 eerste in de klasse) en 110 staanplaatsen bieden dubbeldekkers ruimte en comfort. Bernard Guillelmon zei tevreden: “Dit is een historisch moment voor ons bedrijf en voor onze passagiers. Met de nieuwe treinen verhogen we de vraag bij de Bern S-Bahn lijnen, in de spits met 30 procent. “Met lage vloer ingangen, airconditioning, vloer-en zijwand verwarming, moderne optische reisinformatie, CCTV, twee toiletten ( een toegankelijk voor rolstoelgebruikers), twee rolstoelplaatsen in de wagens, stopcontacten in de eerste klas, en grote afvalbakken kenmerken van de nieuwe voertuigen.
Vanaf de zomer zal de BLS beginnen met opleidingen van de machinisten en medewerkers.

Mijlpaal voor BLS en Stadler
Voor Stadler is dit contract is een mijlpaal. Peter Spuhler is erg trots op dit model: “Met de vooruitgang van onze KISS, konden we weer onze flexibiliteit tonen. In slechts negen maanden hebben we een trein ontwikkeld voor de doorgang door de Lötschberg-tunnel. Ik ben blij met de BLS die nu onze treinen in de hoofdstad regio rijdt. ”
De aanschaf van de 28 lage vloer dubbeldeks treinen, is de grootste investering ooit in rollend materieel in de geschiedenis van de BLS. Maar de BLS is van plan tot 2025 extra nog meer materieel aan te kopen.