Stadler Rail met 250 km per uur vooruit

Advertentie

Hispeed Stadler s
De EC 250 high-speed segment tot 250 km

De Zwitsers zijn sinds een aantal jaren bezig aan een ambitieus en extreem prijzig programma om het spoorwegennet, wat al heel goed is, te verbeteren. Het omvat diverse lange tunnels, waarvan de Lötschberg en Gotthard-basistunnels de belangrijkste zijn. Alle tunnels worden vanwege veiligheidsredenen met twee buizen aangelegd, met één spoorlijn per buis. De Gotthardbasistunnel wordt 57 kilometer lang, en moet de reistijd tussen Zürich en Milaan van 4 uur naar 2,5 uur brengen. De Lötschbergbasistunnel is in 2007 geopend en is 35 kilometer lang.
Dit plan kost volgens de meest recente schattingen 15,6 miljard euro. Het moet ervoor zorgen dat er meer goederen per spoor gaan, en er minder vrachtwagens door de Alpen rijden, de Zwitsers vinden namelijk dat er veel te veel vrachtwagens op de transitroutes rijden.
SBB heeft vandaag na een openbare aanbesteding, de opdracht voor de toekomstige internationale Hogesnelheids treinen aan Stadler Rail gegeven. De Zwitsers wonnen de race en mogen nu 29 Euro City treinen leveren. Dit is een belangrijke mijlpaal voor Stadler Rail. Het bedrijf sluit zich met deze opdracht aan bij het het high-speed segment tot 250 km per uur treinen. Het multi-systeem kreeg de goedkeuringen voor Zwitserland, Italië , Duitsland en Oostenrijk . Het is de eerste lage vloer hogesnelheidstrein van de wereld, aldus Stadler.
De vreugde van Peter Spuhler , eigenaar en CEO van Stadler Rail Group steekt hij niet onder stoelen of banken: “We zijn erg trots dat we in staat waren om de hoge eisen van de prestaties en specificatie van het voertuig optimaal voldoen met ons concept. Ik dank op dit punt de SBB voor het vertrouwen dat zij in ons stellen. Zeker is dat de referenties van onze klanten op het gebied van betrouwbaarheid en beschikbaarheid, met name in de bouw en goedkeuring van grensoverschrijdende multi-systeem treinen naar Italië, Oostenrijk en Duitsland een positief effect hebben gehad.”
Beproefde functies en innovatie
De nieuw ontwikkelde EC250 is een 200 meter lange 11-delige trein. De wagens zijn verbonden met de zogenaamde Jacob draaistellen. Stadler Rail was in staat de ontwikkeling van de trein op vele bewezen onderdelen van de vroegere voertuigen uit diversen typen. Het bedrijf heeft ook veel ervaring met treinen voor grensoverschrijdend verkeer tussen Zwitserland – Italië , al 40 treinen hebben gedurende vele jaren bewezen goed te functioneren. Verdere 18 multi-systeem treinen zijn goedgekeurd voor Italië en Oostenrijk. Stadler Rail heeft in principe veel ervaring met treinen voor Italië. Al meer dan 100 Stadler treinen zijn met succes in gebruik in Italië .

Productinnovatie is een van de sterke punten van Stadler Rail. In de afgelopen jaren, is de Zwitserse fabrikant van railvoertuigen er altijd in geslaagd om nieuwe producten te ontwikkelen of te bouwen in een zeer korte tijd. En altijd met succes. Bijvoorbeeld de in 2011 volledig nieuw ontwikkelde dubbeldeks treinstellen KISS voor de S-Bahn in Zürich. In slechts drie jaar, nadat de bestelling geplaatst was kon de trein in dienst. Maar ook met de FLIRT voor de moeilijke klimatologische omstandigheden in Scandinavië of de eerste FLIRT en KISS die 200 km per uur rijden in Noorwegen en Oostenrijk . Al deze voertuigen zijn binnen een zeer korte tijd beschikbaarheid. Misschien een ideetje voor de NS. Arriva weet er van mee te praten.

Stadler Rail heeft onmiddellijk gereageerd op de crisis, door aanpassing van hun strategie en op nieuwe markten en  nieuwe segmenten te richten. Het was de bedoeling om verder te gaan in de segmenten “Highway naar 250 km per uur en metro’s . Beide beheerd Stadler deze productie: Twee jaar geleden , Stadler Rail won het eerste metro contract voor Berlijn en nu de eerste orde in het langeafstandsvervoer. Peter Spuhler zei : ” Wij zijn ervan overtuigd dat we met succes deze trein kunnen verkopen met aanpassingen in andere markten . ” Positief Toepassing van de SBB draagt bij aan een betere benutting van de grootste Stadler fabriek in Bussnang . De trein wordt volledig gebouwd in Bussnang , de draaistellen van de Stadler fabriek in Winterthur . Veel Zwitserse leveranciers zullen belangrijke onderdelen leveren, zodat deze nieuwe trein ongeveer voor 80 % Zwitsers is.