Stadler kan een vervangende hogesnelheidstrein in twee jaar bouwen

Advertentie

Maandag 17 juni 2013 – De ervaren Zwitserse treinfabrikant Stadler kan binnen twee jaar treinen bouwen, die snelheden kunnen behalen van 200 kilometer per uur. De fabrikant heeft ook een trein op de tekentafel die 249 kilometer per uur kan, praktisch net zo snel als de Fyra V250. Dat zegt Erik van der Staak adviseur van Stadler in Nederland. Hij merkt daarbij wel op dat de fabriek geen garantie kan geven dat de trein ook binnen twee jaar toegelaten zal worden op het Nederlandse spoor. “Voor de homologatie binnen die periode willen ze niet alleen verantwoording dragen. NS en NMBS zouden dan eveneens committent moeten nemen” aldus Van der Staak. NS gaat er pas vanuit dat er nieuwe treinen voor de hogesnelheidslijn vanaf 2020 geleverd kunnen worden. Maar voor hun grensoverschrijdende naar Duisburg heeft de zuster onderneming Abellio Rail NRW GmbH, al voor de Kiss van Stadler gekozen.
Treinen tot -40 graden
Stadler heeft voor de Noorse spoorwegen (NSB) al vijftig treinen gemaakt die 200 kilometer per uur kunnen (speciale versie van de populaire Flirt treinen). Als NS ook dergelijke treinen bestelt, hoeft het spoorbedrijf niet meer bang te zijn voor problemen met winterweer. De treinen kunnen namelijk tegen temperaturen van min 40 graden.
Snelle levering
De Noorse treinen rolde 2,5 jaar na de bestelling uit de fabriek. Een jaar later werden de treinen ook daadwerkelijk in reizigersdienst ingezet. Ter vergelijking: bij de Fyra V250 heeft dat proces 9 jaar geduurd. Met de order was zo’n 640 miljoen Zwitserse frank gemoeid, ofwel zo’n 10 miljoen euro per treinstel. Dat is veel goedkoper dan de Fyra (ca. 20 miljoen per stuk). Daar staat tegenover dat een Noors treinstel maximaal 235 reizigers kan vervoeren, amper de helft van de V250.
Dubbeldekkers
De Noren zijn tevreden met Stadler: ze hebben inmiddels een vervolgserie besteld. Ook op het Oostenrijkse Westbahn traject Wenen- Salzburg rijden treinen van Stadler met een snelheid tot 200 kilometer per uur. Het gaat hier om zesdelige dubbeldekkers van het type Kiss, die een capaciteit bieden van 500 zitplaatsen. Iets minder dan de Fyra.
249 kilometer per uur
Voor de Zwitserse Spoorwegen is Stadler in de race met treinstellen die 249 kilometer per uur kunnen. “Als de trein 250 km/h zou rijden, dan zou hij in een ander toelatingsregime vallen. Daar heeft Stadler nu geen belangstelling voor” vertelt Van der Staak. Mocht SBB deze treinen bestellen bij Stadler, dan zullen de treinen grensoverschrijdend worden ingezet in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië.
Bron: Erik van der Staak en Treinreiziger.nl