Stadler heeft geen problemen met lange Nederlanders

Advertentie

De “kleine” treinenproducent uit Zwitserland wordt steeds Groter. Stadler bouwt al meer dan 75 jaar treinen. Over de hele wereld rijden treinen en trams gemaakt met Zwitserse precisiewerk. Stadler heeft haar hoofdkantoor in Bussnang in Oost-Zwitserland, maar heeft overde hele wereld dependance, zo ook in Nederland. Stadler heeft een personeelsbestand van circa 7.000 op verschillende locaties in Zwitserland, Duitsland, Spanje, Polen, Hongarije, Tsjechië, Italië, Oostenrijk, Nederland, Wit-Rusland, Algerije, Australië en de Verenigde Staten. Stadler biedt een uitgebreid scala van producten op het gebied van spoor zoals: hogesnelheidstreinen, intercitytreinen, regionale en woon-werk verkeer treinen, metro, treinen en trams. Daarnaast produceren zij locomotieven, rangeerlocomotieven en rijtuigen, met inbegrip van de meest krachtige dieselelektrische locomotief in Europa. Daarnaast onderhoudt Stadler in 16 landen zijn eigen wagenpark die jaarlijkse afstand van 110 miljoen kilometer afleggen.
De best verkochte trein is de FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train) van dit model heeft Stadler al meer dan 1300 stuks verkocht in een totaal van 15 landen. De KISS voertuig (de naam is een afkorting van het Duitse voor een comfortabele innovatieve snelle voorstedelijke trein) is ook erg populair met 258 verkochte eenheden in 9 landen. De krachtigste dieselelektrische locomotief in Europa, de EURO 4000, waarvan er 130 exemplaren verkocht zijn in 7 landen.

dsc_1412Stadler heeft geen problemen met lange Nederlanders
Stadler Service Nederland vierde 2 november zijn tienjarig jubileum in Nederland. Voor die gelegenheid bezocht deputy-ceo Thomas Ahlburg van het Zwitserse moederbedrijf een diner dat plaatsvond tussen twee treinen die voor onderhoud in de werkplaats in Leeuwarden stonden. Ahlburg is blij met de successen die Stadler als treinenbouwer en onderhoudspartner in ons land boekt, maar het bedrijf wil méér. “We denken in Nederland meer trams, metro’s en treinen in de nabije toekomst te kunnen verkopen. Daarnaast zijn we druk bezig ons onderhoudsconcept te perfectioneren. We streven ernaar het onderhoud aan treinen volledig gepland en preventief te maken. Daar profiteren de vervoerders én de reiziger van.”

Nederlandse mentaliteit
Deputy-ceo Thomas Ahlburg: “We willen onze positie in Nederland versterken.” Ahlburg presenteerde een aantal nieuwe treinen van Stadler die binnenkort in Nederland gaan rijden. NS neemt binnenkort 58 FLIRTs in gebruik. In Limburg gaat Arriva binnenkort rijden met dezelfde treinen, maar met een ander, opvallend uiterlijk. Ook Abellio heeft gekozen voor de succesvolle FLIRT, die aan het eind van dit jaar de lijn Alphen aan den Rijn – Gouda voor zijn rekening gaat nemen. Volgens de Stadler-topman liggen diverse redenen ten grondslag aan het Nederlandse succes van zijn bedrijf. “Wij zijn er goed in om te leveren wat onze klanten willen en dat doen we nog snel ook. Bovendien blijken we met Nederlanders uitstekend te kunnen werken. Er wordt hier hard onderhandeld en daarna wordt er uitstekend samengewerkt. De Nederlandse mentaliteit is gebaseerd op afspraken maken en je eraan houden. Dat past héél goed bij onze manier van werken”, aldus Ahlburg.

Storingen voorkomen
Stadler Service Nederland heeft de afgelopen jaren veel succes geboekt met nieuwe, klantgerichte onderhoudsconcepten. Managing director Hein van der Schoot: “Treinen moeten zo weinig mogelijk stilstaan. Om daarvoor te zorgen, moet je onderhoud zo slim en efficiënt mogelijk organiseren. Wij zoeken voortdurend naar manieren om onderhoud nóg sneller en beter uit te voeren. Daarnaast hanteren we methodes om het storingsgedrag van treinen vast te stellen en te voorspellen. Die informatie verzamelen en analyseren we. Zo kunnen we preventief onderhoud beter plannen en storingen voorkomen.” Met die werkwijze heeft Stadler onderhoudscontracten voor de komende jaren verworven voor onder meer Arriva, NS/NedTrain, RTU en Syntus.

Lange mensen
Stadler staat bekend om het bouwen van compacte treinen, die zowel aan de buitenkant als in het interieur efficiënt omspringen met de beschikbare ruimte. Levert dat geen problemen op in Nederland, waar de langste mensen ter wereld wonen? In het treinstel waar hij zijn perspresentatie geeft, springt Ahlburg enthousiast op. “Ik ben 1 meter 87 en kijk: nog ruimte genoeg boven mijn hoofd!” Als het aan Stadler ligt, ervaren steeds meer Nederlandse reizigers de komende jaren de Zwitserse ruimte op het spoor. Stadler denkt daarbij onder meer aan de tramvloot in Den Haag en aan de Amsterdamse metro.

Foto’s: Stadler Nederland