Stadler heeft een record aan orders

Advertentie

Wat iedereen bijna niet voor mogelijk achtte is gebeurt, 2016 was een succesvol jaar voor Stadler. De Zwitserse rail voertuigfabrikant scoorde een record-hoge orderontvangst. Ondanks de aanhoudend sterke Zwitserse frank zijn hun omzet en nettowinst ongeveer gelijk gebleven. De vernieuwde frank schok in januari 2015 naar aanleiding van de annulering van de frank koppeling aan de euro, zou Stadler zwaar treffen. Dit resulteerde in het fiscale jaar 2015 tot een enorme daling van de verkoop. Maar met een bredere ondersteuning door het aangaan van nieuwe markten en nieuwe marktsegmenten, alsmede de lancering van nieuwe producten heeft dit zijn vruchten afgeworpen: In 2016 is Stadler bijna op zijn oude sterkte terug ondanks valuta gerelateerde tegenslagen in de afgelopen jaren.

Peter Spuhler

“Ik ben blij dat Stadler relatief goed door de monetaire crisis van de afgelopen jaren is gekomen. De koers verstoringen hebben geleid tot een daling van de marges. Het pakket van maatregelen werd goed ontvangen door de werknemers en heeft het personeel nog nauwer aan elkaar verbonden. Dit heeft ons in staat gesteld versterkt door de crisis te komen en zijn nog steeds “op spreekwoordelijk gezonde benen, zei Peter Spuhler, eigenaar en CEO Group van Stadler vanmorgen op de jaarlijkse persconferentie in Bussnang.

Het aantal medewerkers is toegenomen met de aankoop van Valencia een jaar geleden tot bijna 7000 waarvan in Zwitserland 3000. Deze cijfers zijn relatief stabiel gebleven in het afgelopen jaar. Stadler telt momenteel 7.300 medewerkers. De stijging werd uitgevoerd door de oprichting van joint ventures met Solaris Bus & Coach en de oprichting van de technische faciliteit in Chemnitz uitgevoerd.

De wereldwijde markt voor rollend materieel groeit – gedreven door de enorme groei van de bevolking en de noodzakelijke investeringen als gevolg van verouderde infrastructuur. Op hetzelfde moment groeit ook de concurrentie. In het bijzonder is de opmars van de Chinese leveranciers leiden tot een grote druk op de marges. Daarom de grote innovatie en investeringen in nieuwe producten bij Stadler. De Stadler Rail Group is uitgerust met de hoge orderportefeuille, solide balans en de uitgebreide know-how van de mensen voor de toekomst.

Twee nieuwe bedrijven

Het gebruik van de productie plaatsen is in grote meerderheid goed. Ook in de fabriek in Minsk duidelijke verbetering is opgetreden. Bijzonder is ook een order voor 23 Metelitsa-trams van St. Petersburg.

Stadler introduceert twee nieuwe bedrijven in zijn organisatie. Chemnitz en de joint venture Solaris Tram zijn toegevoegd in de afgelopen jaar. Stadler Chemnitz bevestigd Division Duitsland en levert technische diensten op het gebied van de bouw (structuur binnen en buiten elementen), elektrische, pneumatische, technische berekeningen en multi-body simulatie. De ongeveer 60 ingenieurs Stadler Chemnitz uitgegroeid tot een technisch zelfstandig projecten uit te voeren en te werken aan de andere gedefinieerde werkpakketten voor alle locaties van de groep.

Solaris Bus & Coach en Stadler hebben een gezamenlijk Polen-venture onder de naam Solaris tram gevormd. De joint venture introduceert gezamenlijke werk, zijn vervaardigd in de carrosserieën en geschilderd in Środa. In aanbestedingen in Polen en andere Midden-Europese landen Solaris tram en Stadler Polska zal in de toekomst te bieden gezamenlijk een consortium onder leiding van Stadler. Beide bedrijven kunnen hun positie op de Poolse en Centraal-Europese markt te versterken.

Nieuwe locatie in Zwitserland

Als gevolg van de monetaire situatie en de loonkosten niveaus in Zwitserland met behoud van een hoge export aandeel van Stadler, staan de marges onder hoge druk. Met het oog op een locatie in Zwitserland te houden, is een verhoging van de efficiëntie nodig. Daarom evalueerde Stadler de haalbaarheid van een nieuw gebouw in St. Margrethen. In samenwerking met het St. Gallen, de gemeente St. Margrethen en grondeigenaar HIAG heeft de fabrikant railvoertuig 70.000 vierkante meter gebied St. Margrethen reeds deels gevonden

Bron en foto’s: Stadler- Zwitserland