Stadler gaat FLIRT treinen maken voor Servie en Hongarije

Ben je even als redactie bezig met de vele claims die de treinfabrikanten eventueel moet gaan betalen, komt Stadler opnieuw met nieuwe orders. Dit keer heeft de Zwitserse fabrikant orders binnengehaald bij de Servische spoorwegen (ZS) om 21 elektrische FLIRT-treinen maken. Die zullen als S-Bahn-trein in Belgrado ingezet gaan worden. De nieuwe treinen worden in 2014 en 2015 geleverd en kunnen een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur behalen. De bestelling wordt gefinancierd door de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBWO) in Londen.
Eerder deze maand plaatsten de Hongaarse spoorwegen (MAV) samen met GYSEV (een private spoormaatschappij in Hongarije) een order van 48 FLIRT-treinen. Daarmee lijkt het succes van de FLIRT onuitputtelijk. In tien jaar tijd heeft Stadler in totaal 890 FLIRT-treinen weten te verkopen, waarmee het de succesvolste formule van de fabriek is.
Een andere succesformule van Stadler is de GTW-trein met 563 verkochte exemplaren. In Nederland rijden al meer dan honderd Veolia- en Arriva-treinen van dit type rond.

De treinen zullen in eerste instantie een Train Control System, gevolgd door een upgrade van de Europese ETCS 2 standaard inbegrepen bij de planning. De voertuigen zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium en zijn dus laag in gewicht. Dit betekent dat ze dus sneller optrekken.
Sinds de toetreding tot deze markt Stadler werd in een onderhoudscentrum in Pusztaszabolcs en een aluminium fabriek in Szolnok, met 40 miljoen euro geïnvesteerd en creëerde ongeveer 400 werkplekken.

%d bloggers op de volgende wijze: