Stadler een contract op maat met Slowakije

Advertentie

Stadler is een kleiner speler op gebied van treinen productie, maar wel met een constante kwaliteit. De FLIRT en de KISS zijn hiervan het voorbeeld. Maar Stadler bouwt ook exclusieve modellen voor diverse spoorbreedten met een kleiner aantal, natuurlijk Zwitserland als grootste klant, zoals nu voor Slowakije. Zij gaan vijf tractie van het GTW-type leveren, een multifunctionele tandheugel/adhesie tractie-locomotief voor het Slowaakse spoorwegbedrijf ŽSK (Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., Bratislava, Slovakije). De voertuigen worden in 2022 uitgerold het tandheugel- en adhesie-tractienetwerk voor TEŽ’s één meter spoor de elektrische bergtreinen in de Hoge Tatra, het kleinste hooggebergte ter wereld.
“We zijn zeer verheugd met deze aanbesteding en zien ernaar uit TEŽ te voorzien van onze nieuwste generatie betrouwbare, veilige en comfortabele GTW-voertuigen. De railoperator en passagiers zullen profiteren van de moderne voertuigen. We zijn bijzonder trots dat we met deze opdracht kunnen voortbouwen op de gezamenlijke, succesvolle geschiedenis met de klant ŽSK in de Hoge Tatra “, zei Peter Jenelten, Executive Vice President Stadler Rail Group, tijdens de ondertekening van het contract in Štrba, Slowakije.
Comfortabele, universele voertuigen
De personenwagens besteld door TEŽ zijn de nieuwste generatie GTW-type lagevloer treinen, speciaal aangepast voor gecombineerde tandheugel- en adhesie-tractie. Universele voertuigen van dit type zijn al succesvol in Frankrijk en natuurlijk in Zwitserland. De vijf nieuwe treinen bieden elk 91 zitplaatsen en 2 rolstoelplaatsen evenals multifunctionele zones voor fietsen en wandelwagens. Ze zijn uitgerust met Wi-Fi, airconditioning en een modern passagiersinformatiesysteem.

Multifunctionele locomotief

De multifunctionele locomotief die Stadler gaat bouwen, heeft een elektrische aandrijving en een dieselmotor, die voldoet aan de EURO-IIIB-emissies normen. Deze loc  kan worden gebruikt op adhesietractie en tandheugelrails. In de winter kan een sneeuwblazer worden op de loc worden gemonteerd om sneeuw uit de TEŽ-sporen te verwijderen. De bestuurderscabines zijn voorzien van airconditioning. Het voertuig kan ook op afstand worden bediend via radio-uitzending. Ook dit sooort werkvoertuigen worden al in de bergen gebruikt op routes in Zwitserland en Spanje.

Bron en foto’s: Stadler Zwitserland