Stadler bouwt 27 treinen van de Rhätische Bahn

Advertentie

Omdat de Hyperloop van de TU in Delft in de Zwitserse bergen niet een, twee, drie is aangelegd, werd vanmiddag in Zurich het contract ondertekend tussen Stadler en de Rhätische Bahn (RhB) (Zwitserland) voor het leveren van 27 nieuwe Gevleugelde EMU (FTZ) treinen. Een vleugeltrein is een vorm van spoorwegexploitatie waarbij meerdere treinen op een gemeenschappelijk traject gekoppeld kunnen rijden. Renato Fasciati, directeur RhB, en Peter Spuhler, eigenaar en CEO van Stadler Group ondertekende het contract dat 27 vierdelige, 76,44 meter lange EMU treinen betreft. Het kontrakt bevat ook een optie voor maximaal 20 extra voertuigen. De productie van de voertuigen zal in Altenrhein gebeuren, de oplevering van het eerste voertuig staat gepland in de zomer van 2019.
De van airconditioning voorziene treinen hebben 35 zetels in de 1e klas, 137 zetels in 2de klas en twee rolstoelplaatsen. De krachtige functies van Stadler met betrekking tot de hoge van beschikbaarheid en betrouwbaarheid hebben natuurlijk de doorslag gegeven. De treinen zijn robuust gebouwd, bieden een hoge comfort aan de passagiers en voldoen aan alle wensbare eisen. De deurbreedte is zodanig dat de doorstroom van passagiers snel en eenvoudig mogelijk is. De lage vloer draagt ook bij aan het aangename in- en uitstappen van de voertuigen. De nieuwe treinstellen bieden voldoende ruimte voor fietsen, ski’s, sportartikelen, kinderwagens en bagage en zijn uitgerust met een volledig automatische koppelingen. De snelheid van de één meter treinen is 100 km per uur.
Bij de ondertekening ceremonie in Zürich benadrukte Renato Fasciati, RhB directeur, het belang van de order: “De aankoop van deze treinen is hun grootste rollend materieel project in de geschiedenis van de Rhätische Bahn. De nieuwe treinen zullen aanzienlijk van onze vloot moderniseren en ons in staat stellen een opvallende sprong in de productiviteit. Hebben ingestemd met Stadler, die al onze ALLEGRA wagens en Alvra-gelede treinen heeft gegenereerd, kunnen we rekenen op een partner met wie we heel goed samen kunnen werken, voor tientallen jaren en die perfect onze de speciale eisen van voertuigen in het bergenland kent.”
“Ik ben erg blij dat we meer hoogwaardige treinen voor de Rhätische Bahn kunnen bouwen. De robuuste en comfortabele treinen zijn voor de inzittenden van de RhB veel rijplezier. Ik voel me erg verbonden met Graubünden, als een gepassioneerd skiër maakt dit werk mij bijzonder trots. En ook het hele team Stadler, de vreugde is groot wanneer we een opdracht te winnen in hun eigen land, “zegt Peter Spuhler.
De eerste treinstellen zullen vanaf 2019 op het traject Prättigau en Engadin, als een dubbele samenstelling in Prättigau en van Klosters Platz individueel naar St. Moritz en Davos rijden.
RhB Vleugeltrein2Over de Rhätische Bahn: “Fascinating andere manier”
Wat in 1889 begon met de opening van de lijn van Landquart naar Klosters, is vandaag een 384 km lange netwerk midden in de Zwitserse bergen, die fascineert met indrukwekkende cijfers. Een derde deel is gelegen op meer dan 1500 meter boven de zee. Een derde is een UNESCO World Heritage RhB. En een vijfde is op of in kunstwerken. Ongeveer 1500 medewerkers zorgen ervoor dat de treinen betrouwbaar, elk seizoen, door middel van 115 tunnels en meer dan 612 bruggen. De RhB is vrije tijd en forenzen spoor en goederenvervoer per spoor als een belangrijke partner van de Graubünden economie. Wanneer de wegen wegens sneeuw afgesloten zijn zorgt de RhB voor de enige in de winter beveiligde en betrouwbare verbinding in het noorden van Graubünden Engadin. De RhB vervoert ongeveer 10 miljoen jaarlijkse reizigers en 550.000 ton vracht en 470.000 voertuigen.

RhB Veugeltrein1