St. Moritz

Advertentie

Ingang van de Parkeergarage, die toegang geeft naar de langste roltrappen van Europa, die leiden naar het Centrum van St. Moritz.

Toen wij een paar jaar geleden in Graubünden waren, wilden wij al naar St. Moritz. Maar het is er toen niet van gekomen, want de ritten met de supertreinen van de RhB ben je langer onderweg dan je denkt. Het is niet voor niets ‘de langzaamste sneltrein’. Maar toen wij vorig jaar september het persbericht van de RhB kregen dat het station gerenoveerd was, stond een bezoek dit jaar bij ons op nummer 1.
St. Moritz staat bekend als wintersportplaats, waar de rijken der aarde hun wintervakanties door brengen. In 1928 en 1948 mocht de plaats de Olympische Winterspelen organiseren.

St. Moritz is een echte internationale plaats, met winkels die dure merken verkopen. Een plaats waar je in de vier talen van Zwitserland begroet kan worden: Grüezi, Bonjour, Buongiorno en Allegra. Sankt Moritz (Reto-Romaans: San Murezzan, Frans: Saint-Moritz, Italiaans: San Maurizio) is de hoofdplaats van het Engadin en heeft ruim 5000 inwoners. Het is daarmee de vijfde gemeente van het Zwitserse kanton Graubünden op een hoogte van 1822meter. St. Moritz is een stad met veel luxe en dure modewinkels. Er zijn vijf vijfsterrenhotels met als leuke anekdote dat de eerste elektrische verlichting van Zwitserland in 1878 in het Kulm Hotel brandde. In 1864 werd het eerste Zwitserse verkeersbureau in St. Moritz geopend. Zijn staan de Zwitserland bezoeker in raad en daad overal bij.
Ook heeft er in St Moritz als eerste plaats in de Alpen een elektrische tram gereden, die in 1932 weer werd opgeheven. Vanuit St.Moritz Dorf gaat er nu nog wel een tandradbaan naar Chantavella. Hiervandaan kan je verder reizen met tandradbaan en gondellift.
Het meer, wat aan het RhB station grenst en de hoger gelegen binnenstad zijn, in combinatie met een nieuwe parkeergarage, in 2005 verbonden met drie zeer lange roltrappen (de langste van Europa).
St. Moritz is het eindpunt en vertrekpunt van de Glacier Express, een toeristische trein die zuidelijk Zwitserland doorkruist naar Zermatt. Een rit die je gemaakt moet hebben. Hij is adembenemend mooi met prachtige vergezichten. Heerlijk vanuit je luie stoel met een drankje.
In St. Moritz, gelegen in de Oberengadin op 1856 m, schijnt meer dagen dan gemiddeld de zon. In St. Moritz schijnt de zon gemiddeld 322 dagen per jaar. In de dertiger jaren van de vorige eeuw werd St. Moritz de eerste plaats met een wettelijk beschermd symbool: de zon van St. Moritz. St. Moritz heeft overigens wel vaker een pioniersrol gespeeld, zoals in de Kerstadvent van 1878 toen er voor het eerst een elektrische gloeilamp werd ontstoken in het hotel Kulm of in 1889 toen het eerste golftoernooi in de Alpen plaatsvond, en ook in 1935 toen één van de eerste skiliften van Zwitserland werd geopend. Naast luxe en jetset biedt St. Moritz ook enkele bezienswaardigheden zoals de scheven toren, de St. Maurice kerk uit de 16e eeuw en het Segantini Museum.
Bernina-Express – in de Panoramatrein over het mooiste spoortraject van Europa naar het Puschlav. Tijdens onze prachtige treinreis naar St. Moritz, passeerden wij het RhB Bahnmuseum in Bergün, waar normaal gesproken een oude “krokodril” voor de deur staat, maar tijdens onze reis was deze er niet. Er worden namelijk tot 26 september ieder woensdag historisch Treinritten gemaakt met oud materiaal. Daar hoort deze oude RhB locomotief natuurlijk ook bij.

Dit is in verband met dat dit traject tien jaar geleden op genomen werd in het Unesco wereld erfgoed. In een bijzondere tentoonstelling in het Bahnmuseum tot 18 november 2018 meer over deze toekening. Ook de nieuw bouw van de tweede Albula tunnel is goed tezien, zowel voor als na de het passeren van de oude tunnel. Die na het gereed komen van de nieuwe tunnel en na een grondig opknapbeurt als noodtunnel gebruikt gaat worden.

De bouw van de twee Adula tunnel in volle gang

De Nederlandse vlag met de juiste kleur blauw
Een fotohoekje op station van St. Moritz
Bijna echt, maar het is een fotohoekje

Bron: Diversen, eigen nieuwsgaring en Wikipedia – Foto: Treinennieuws.nl