Spielwarenmesse Nürnberg 2012

Advertentie

Drie dagen Nürnberg. Het begint goed. De ICE trein stopt net over de grens, we worden geïnformeerd dat er een computerstoring is. Er moet gereset worden, waar hebben we dat meer gehoord? Na drie pogingen aan de voorkant en achterzijde van de trein, zegt deze ICE toch echt: ga maar lopen. Er moeten bussen komen of een locomotief die de trein met passagiers naar Duisburg brengt, om daar hun reis voort te kunnen zetten. Het worden bussen. Via de “rode loper” worden we geëvacueerd naar de bussen. We kunnen weer een nieuw plaatsje aan onze topografiekunde toevoegen: Praest. Iedere volgende keer, als we hier langs rijden, zal deze onbedoelde uitstapplaats, in onze herinnering opkomen.

Maar nu het evenement de Spielwarenmesse in Nürnberg voor dealers en journalisten (eigenlijk allemaal modelspoorders). Wat ons als eerste opviel was, dat het 3D printen de Modelspoor branche een enorme impuls heeft gegeven. Bijna iedere modeltrein wordt nu gelijk in H0 en Spoor N uitgebracht. Ten tweede naast modeltreinen zijn nu bijna alle trams te koop. Van de oude Oost Duitse tram tot aan de dubbeldekker uit Hong Kong toe. Maar ook de nieuwste Bombardier Flexity trams voor Basel in Zwitserland kunnen binnenkort te bewonderen zijn op de banen.. Hoorde je tien jaar geleden alleen de treintjes rijden, nu door toepassing van digitale mogelijkheden, hoor je nu bijna elk geluid in deze hobby. Kippen, sirenes van brandweer of ziekenwagen, fabrieksgeluiden of stationair draaienden locomotieven. De stoomgenerator heeft een enorme uitbreiding gekregen. Door zowel geluids- als in stoommogelijkheden, zijn ze bijna niet van echte Grootspoor locomotieven te onderscheiden. Zoals wij al eerder schreven over weer een kleinere schaal, heeft t-gauge nu een uit acht wagens bestaande rijdende ICE. Maar er zijn ook grote ergernissen. Op deze beurs worden noviteiten aangekondigd, maar deze zullen soms pas over een jaar of langer uitgeleverd worden. Märklin maakt het helemaal bont. Al komt dat door het feit dat men tijdens bijna failliete situatie, alles in China wilde laten maken. Maar goedkoop kopen wordt soms erg duur. Soms werd een gehele partij treinen of onderdelen afgekeurd, wat weer uit liep op een latere levering. Op de levering van de T-gauge ICE, wordt nu al meer dan een jaar gewacht. Deze schaal is niet alleen van Hong Kong afhankelijk. Ieder land kan toestemming krijgen om op de reeds bestaande en leverbare universele onderstellen, modellen te laten fabriceren “printen”. T-gauge.nl is in onderhandeling met NS en Hong Kong om de V-IRM uit te brengen.
Dat de modelspoorbranche het moeilijk hebben of hadden, is ook te zien aan de vele nieuwe varianten op oude modellen. In Z konden wij geen enkel nieuw model ontdekken. Zelfs als 40 jarige jubileum set worden de drie bekendste modellen van stal (uit de remise) gehaald. Het Oostenrijkse Roco maakte een geweldige doorstart. De eigenaar kocht ook het in nood verkerende Duitse Fleischmann op. Deze twee gaan nu met succes als een twee-eiige tweeling verder door het modelleven. Het Japanse Kato breidde uit met nieuwe merken. Ook lijkt het erop dat Kato alle rail-systemen maakt of de licenties heeft gekocht. Naast Kato trein /tram rails, zijn er Z- en T rails, volgens precies het zelfde systeem. Allemaal met railbedding en dezelfde montage aansluitingen, en de wissel-bedieningen netjes onder de rails gemonteerd. MärklinZ heeft er een echte concurrent bij, naast Microtrains uit Amerika, is er nu ook Rokuhan uit Japan. De eerste loc ziet er goed uit en reed storingvrij haar rondjes op de beurs.

1 Comment

  1. nou stunten met de ICE kunnen de Duitsers zeker: ik was een keer op weg met een ICE vanuit Keulen naar Eindhoven, toen bleek dat deze trein niet onder het NL-stroomnet kon rijden. Dus allemaal uitstappen uit deze 200 meter lange trein aan een 100 meter lang perronnetje in een klein plaatsje vlak voor Mönchen Gladbach. Niet even doorrijden tot MG en daar overstappen in een andere ICE. Wel eens uit een ICE gestapt zonder perronverhoging? Gaat moeilijk, dat garandeer ik u. Maar dan het instappen in een andere ICE…. vanaf de grond…. is helemaal stuntwerk, zeker als je ver op leeftijd bent en kunstkniën hebt. Op klachten over deze reis, stuurt de NS je naar de DB en die stuurt je heel Duitsland door en tenslotte eindig je weer bij mevrouw Moskou van de NS. je geeft het dan wel op.
    Tot zover ONZE NS?

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.